Bývalý pilot Formule 1 Pedro de la Rosa se vyjádřil k průběhu letošní sezóny, kterou po sérii chyb a odstoupení vozů Ferrari ovládá Max Verstappen s Red Bullem. Vidí už pouze jediný způsob, jak by mohla Scuderia ještě získat titul.
Po 12 odjetých závodech vede Holanďan šampionát s náskokem 63 bodů nad Charlesem Leclercem, jenž v neděli havaroval, když vedl Velkou cenu Francie. Jeho šance na celkové prvenství již moc velké nejsou vzhledem k tomu, že do konce sezóny zbývá už jen 10 podniků.
"Ferrari odteď musí být agresivní. Jediný způsob, jak může Charles a Carlos [Sainz] zastavit Maxe, je končit na prvním a druhém místě v příštích několika závodech, jinak je po titulu," shrnuje De la Rosa, jenž v F1 odjel v letech 1999 - 2012 celkem 104 velkých cen.
"Nejde jen o 63bodovou ztrátu, ale také o to, že bojují proti Verstappenovi a Red Bullu. Mají podobný balík jako Ferrari, jsou však spolehlivější, a proto to pro Ferrari bude těžké ty body stáhnout," domnívá se 51letý Španěl.
Red Bull má podle něj navíc tu výhodu, že může jet na jistotu. Nemusí riskovat, stačí když se bude soustředit na pravidelný sběr bodů místo na to, aby vyhrál každý závod. Také si může dovolit konzervativnější využívání komponent včetně provozu pohonné jednotky, aby neriskoval zbytečná odstoupení.
"Vzhledem k vedení o 63 bodů to může Red Bull hrát na jistotu. Pak přijde okamžik, kdy se podíváte na motor a vyměníte ho o jeden závod dříve. Nechcete zacházet do extrému. Je lepší přijmout penalizaci na roštu a mít čerstvý motor spíše než nedokončit závod," pokračuje De la Rosa.
Vzhledem k náskoku, který podle něj oba týmy mají na zbytek pole, snadno případnou penalizaci v průběhu závodu doženou: "Víte, že i přes penalizaci na roštu snadno dojedete opět v první pětce. Red Bull může odstoupením ze závodu o titul pouze přijít. Mezera mezi Red Bullem, Ferrari a zbytkem pole je obrovská."
#F1 Used power-unit components before #HungarianGP: #Mercedes most reliable, #Renault worst pic.twitter.com/bmAlmdc9DR
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) 28. července 2022"Mercedes má ztrátu o něco nižší, přesto můžou stále získat hodně bodů i přes penalizaci na roštu. Red Bull má navíc Sergia Péreze. Je dobrým týmovým hráčem, který bude určitě vpředu, aby perfektně sehrál svou roli," upozorňuje De la Rosa.
Odborný poradce rakouského týmu Helmut Marko nám prozradil, že byť Verstappen stále použil pouze dvě pohonné jednotky a teoreticky by si letos vystačil bez penalizace se třemi, tak v závěrečné části plánují nasadit i za cenu trestu čtvrtou. Důvodem je její degradace a ztráta výkonu spojená s najetými kilometry. Nyní pouze vybírají vhodnou část, kde se bude dát snadno předjíždět.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.