Bývalý pilot Formule 1 Pedro de la Rosa se vyjádřil k průběhu letošní sezóny, kterou po sérii chyb a odstoupení vozů Ferrari ovládá Max Verstappen s Red Bullem. Vidí už pouze jediný způsob, jak by mohla Scuderia ještě získat titul.
Po 12 odjetých závodech vede Holanďan šampionát s náskokem 63 bodů nad Charlesem Leclercem, jenž v neděli havaroval, když vedl Velkou cenu Francie. Jeho šance na celkové prvenství již moc velké nejsou vzhledem k tomu, že do konce sezóny zbývá už jen 10 podniků.
"Ferrari odteď musí být agresivní. Jediný způsob, jak může Charles a Carlos [Sainz] zastavit Maxe, je končit na prvním a druhém místě v příštích několika závodech, jinak je po titulu," shrnuje De la Rosa, jenž v F1 odjel v letech 1999 - 2012 celkem 104 velkých cen.
"Nejde jen o 63bodovou ztrátu, ale také o to, že bojují proti Verstappenovi a Red Bullu. Mají podobný balík jako Ferrari, jsou však spolehlivější, a proto to pro Ferrari bude těžké ty body stáhnout," domnívá se 51letý Španěl.
Red Bull má podle něj navíc tu výhodu, že může jet na jistotu. Nemusí riskovat, stačí když se bude soustředit na pravidelný sběr bodů místo na to, aby vyhrál každý závod. Také si může dovolit konzervativnější využívání komponent včetně provozu pohonné jednotky, aby neriskoval zbytečná odstoupení.
"Vzhledem k vedení o 63 bodů to může Red Bull hrát na jistotu. Pak přijde okamžik, kdy se podíváte na motor a vyměníte ho o jeden závod dříve. Nechcete zacházet do extrému. Je lepší přijmout penalizaci na roštu a mít čerstvý motor spíše než nedokončit závod," pokračuje De la Rosa.
Vzhledem k náskoku, který podle něj oba týmy mají na zbytek pole, snadno případnou penalizaci v průběhu závodu doženou: "Víte, že i přes penalizaci na roštu snadno dojedete opět v první pětce. Red Bull může odstoupením ze závodu o titul pouze přijít. Mezera mezi Red Bullem, Ferrari a zbytkem pole je obrovská."
#F1 Used power-unit components before #HungarianGP: #Mercedes most reliable, #Renault worst pic.twitter.com/bmAlmdc9DR
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) 28. července 2022"Mercedes má ztrátu o něco nižší, přesto můžou stále získat hodně bodů i přes penalizaci na roštu. Red Bull má navíc Sergia Péreze. Je dobrým týmovým hráčem, který bude určitě vpředu, aby perfektně sehrál svou roli," upozorňuje De la Rosa.
Odborný poradce rakouského týmu Helmut Marko nám prozradil, že byť Verstappen stále použil pouze dvě pohonné jednotky a teoreticky by si letos vystačil bez penalizace se třemi, tak v závěrečné části plánují nasadit i za cenu trestu čtvrtou. Důvodem je její degradace a ztráta výkonu spojená s najetými kilometry. Nyní pouze vybírají vhodnou část, kde se bude dát snadno předjíždět.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.