Bývalý pilot Formule 1 Pedro de la Rosa se vyjádřil k průběhu letošní sezóny, kterou po sérii chyb a odstoupení vozů Ferrari ovládá Max Verstappen s Red Bullem. Vidí už pouze jediný způsob, jak by mohla Scuderia ještě získat titul.
Po 12 odjetých závodech vede Holanďan šampionát s náskokem 63 bodů nad Charlesem Leclercem, jenž v neděli havaroval, když vedl Velkou cenu Francie. Jeho šance na celkové prvenství již moc velké nejsou vzhledem k tomu, že do konce sezóny zbývá už jen 10 podniků.
"Ferrari odteď musí být agresivní. Jediný způsob, jak může Charles a Carlos [Sainz] zastavit Maxe, je končit na prvním a druhém místě v příštích několika závodech, jinak je po titulu," shrnuje De la Rosa, jenž v F1 odjel v letech 1999 - 2012 celkem 104 velkých cen.
"Nejde jen o 63bodovou ztrátu, ale také o to, že bojují proti Verstappenovi a Red Bullu. Mají podobný balík jako Ferrari, jsou však spolehlivější, a proto to pro Ferrari bude těžké ty body stáhnout," domnívá se 51letý Španěl.
Red Bull má podle něj navíc tu výhodu, že může jet na jistotu. Nemusí riskovat, stačí když se bude soustředit na pravidelný sběr bodů místo na to, aby vyhrál každý závod. Také si může dovolit konzervativnější využívání komponent včetně provozu pohonné jednotky, aby neriskoval zbytečná odstoupení.
"Vzhledem k vedení o 63 bodů to může Red Bull hrát na jistotu. Pak přijde okamžik, kdy se podíváte na motor a vyměníte ho o jeden závod dříve. Nechcete zacházet do extrému. Je lepší přijmout penalizaci na roštu a mít čerstvý motor spíše než nedokončit závod," pokračuje De la Rosa.
Vzhledem k náskoku, který podle něj oba týmy mají na zbytek pole, snadno případnou penalizaci v průběhu závodu doženou: "Víte, že i přes penalizaci na roštu snadno dojedete opět v první pětce. Red Bull může odstoupením ze závodu o titul pouze přijít. Mezera mezi Red Bullem, Ferrari a zbytkem pole je obrovská."
#F1 Used power-unit components before #HungarianGP: #Mercedes most reliable, #Renault worst pic.twitter.com/bmAlmdc9DR
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) 28. července 2022"Mercedes má ztrátu o něco nižší, přesto můžou stále získat hodně bodů i přes penalizaci na roštu. Red Bull má navíc Sergia Péreze. Je dobrým týmovým hráčem, který bude určitě vpředu, aby perfektně sehrál svou roli," upozorňuje De la Rosa.
Odborný poradce rakouského týmu Helmut Marko nám prozradil, že byť Verstappen stále použil pouze dvě pohonné jednotky a teoreticky by si letos vystačil bez penalizace se třemi, tak v závěrečné části plánují nasadit i za cenu trestu čtvrtou. Důvodem je její degradace a ztráta výkonu spojená s najetými kilometry. Nyní pouze vybírají vhodnou část, kde se bude dát snadno předjíždět.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.