BAKU - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Ázerbájdžánu předvedl vítěz předchozího závodu Sergio Pérez s Red Bullem, nejblíže mu byl pilot Ferrari Charles Leclerc, lídr šampionátu Max Verstappen skončil se ztrátou 1/3 sekundy třetí.
Na piloty na břehu Kaspického moře čekalo hezké počasí: teplota vzduchu dosahovala 27 °C, asfalt na slunci 45 °C. Pirelli přivezlo to nejměkčí ze své nabídky, směsi pneumatik C3 - C5, trať s dlouhými rovinkami a pomalými zatáčkami pro ně není moc náročná, nejvíce jezdcům dávají zabrat časté nárazy větrů narušující aerodynamické vyvážení aut.
Žádný tým nenasadil nikoho z nováčků či rezervních jezdců. Ve 13 hod našeho času na trať vyrazil jako první Sainz následovaný Leclercem. Alfa Romeo přivezlo netradiční zelené lakování, kterým oslavuje spuštění nového hybridního SUV vozu Tonale v Evropě.
Týmy nasadily spoustu novinek, obecně šlo zejména o balíky pro nižší přítlak (jde to vidět zejména na plytčích zadních křídlech), který využijí v Baku i následně v Montrealu. Alpine má nové bočnice, které jsou hranatější a více posunuté dopředu.
Verstappen se brzy dostal do čela s časem 1:48,574 min, za sebou měl svého týmového kolegu Péreze (1:49,493). Ovšem již po osmi minutách zastavil Mick Schumacher poté, co mu unikla chladicí kapalina z vozu, komisaři sáhli po virtuálním safety caru.
Sainz si ve svém Ferrari stěžoval na poskakování: "Ve voze to není nic příjemného," zatímco se Alonso (1:48,390) s Pérezem (1:47,75) a Verstappenem (1:46,932) přetlačovali o nejrychlejší kolo, všichni na středně-tvrdých pneumatikách. Hamilton svému inženýrovi hlásil: "Je to tak hrbolaté, že nevidím čáry."
Na rovinkách to skákalo také dalším týmům včetně Mercedesu, otázkou nicméně bude, nakolik to ovlivní výkony pilotů. Leclerc po čtvrthodině svůj vůz málem otřel o bariéru, dosáhl přitom druhého nejrychlejšího času (1:46,999). V zatáčce č. 5 krátce nato zastavil Latifi: "Auto zkrátka chcíplo," hlásil do rádia.
Verstappen při dalším zrychlení (1:46,477) jel po rovince 334 km/h, otevřená klapka jeho zadního křídla se přitom divoce chvěla, Pérez přitom tento problém neměl. Piloty Red Bullu mezi sebou dělilo jen 68 tisícin sekundy.
Max se po 35 min a po nasazení čerstvé směsi dostal na 1:45,810 min, jeho týmový kolega Pérez nicméně dokázal, že se již dostatečně sžil s vozem a po podpisu nové smlouvy jezdí více v pohodě: 1:45,476 min.
#F1 #AzerbaijanGP FP1, Turn 1 analysis: #Mercedes Hamilton vs. Russell - Lewis coming on the throttle later carrying higher speed through the corner (-0,18s) pic.twitter.com/szpnpC58nR
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) June 10, 2022Ferrari na tento čas reagovalo s Leclercovi, jenž se i přes drobné probrzdění dostal na 1:45,603 min. Charles si stěžoval i na to, že jej v rychlém kole brzdil Russell: "Měl by zkrátka zůstat uprostřed." Na provoz nadával Vettel, jenž z vozu pohrozil směrem k jezdci AlphyTauri.
Ztráta dalších týmů na špičku byla ohromná - pátý Hamilton (1:46,667) byl téměř o 1,2 sekundy pomalejší, mezi něj a Russella (1:46,705) se dostal Cunoda (1:46,696), Gasly (1:46,830) byl osmý před Alonsem (1:46,707) a Norrisem (1:47,691). Španěl v samotném závěru ale předvedl fantastické kolo (1:46,571), kterým z páté příčky odsunul Hamiltona.
Na rovinkách dosahovaly nejvyšší rychlosti tradičně Red Bully (334 km/h), jen o 1 - 3 km/h pomalejší byly Alpiny, AlphyTauri rovněž poháněné Hondou ztrácely 6-8 km/h .
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.