BAKU - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Ázerbájdžánu předvedl vítěz předchozího závodu Sergio Pérez s Red Bullem, nejblíže mu byl pilot Ferrari Charles Leclerc, lídr šampionátu Max Verstappen skončil se ztrátou 1/3 sekundy třetí.
Na piloty na břehu Kaspického moře čekalo hezké počasí: teplota vzduchu dosahovala 27 °C, asfalt na slunci 45 °C. Pirelli přivezlo to nejměkčí ze své nabídky, směsi pneumatik C3 - C5, trať s dlouhými rovinkami a pomalými zatáčkami pro ně není moc náročná, nejvíce jezdcům dávají zabrat časté nárazy větrů narušující aerodynamické vyvážení aut.
Žádný tým nenasadil nikoho z nováčků či rezervních jezdců. Ve 13 hod našeho času na trať vyrazil jako první Sainz následovaný Leclercem. Alfa Romeo přivezlo netradiční zelené lakování, kterým oslavuje spuštění nového hybridního SUV vozu Tonale v Evropě.
Týmy nasadily spoustu novinek, obecně šlo zejména o balíky pro nižší přítlak (jde to vidět zejména na plytčích zadních křídlech), který využijí v Baku i následně v Montrealu. Alpine má nové bočnice, které jsou hranatější a více posunuté dopředu.
Verstappen se brzy dostal do čela s časem 1:48,574 min, za sebou měl svého týmového kolegu Péreze (1:49,493). Ovšem již po osmi minutách zastavil Mick Schumacher poté, co mu unikla chladicí kapalina z vozu, komisaři sáhli po virtuálním safety caru.
Sainz si ve svém Ferrari stěžoval na poskakování: "Ve voze to není nic příjemného," zatímco se Alonso (1:48,390) s Pérezem (1:47,75) a Verstappenem (1:46,932) přetlačovali o nejrychlejší kolo, všichni na středně-tvrdých pneumatikách. Hamilton svému inženýrovi hlásil: "Je to tak hrbolaté, že nevidím čáry."
Na rovinkách to skákalo také dalším týmům včetně Mercedesu, otázkou nicméně bude, nakolik to ovlivní výkony pilotů. Leclerc po čtvrthodině svůj vůz málem otřel o bariéru, dosáhl přitom druhého nejrychlejšího času (1:46,999). V zatáčce č. 5 krátce nato zastavil Latifi: "Auto zkrátka chcíplo," hlásil do rádia.
Verstappen při dalším zrychlení (1:46,477) jel po rovince 334 km/h, otevřená klapka jeho zadního křídla se přitom divoce chvěla, Pérez přitom tento problém neměl. Piloty Red Bullu mezi sebou dělilo jen 68 tisícin sekundy.
Max se po 35 min a po nasazení čerstvé směsi dostal na 1:45,810 min, jeho týmový kolega Pérez nicméně dokázal, že se již dostatečně sžil s vozem a po podpisu nové smlouvy jezdí více v pohodě: 1:45,476 min.
#F1 #AzerbaijanGP FP1, Turn 1 analysis: #Mercedes Hamilton vs. Russell - Lewis coming on the throttle later carrying higher speed through the corner (-0,18s) pic.twitter.com/szpnpC58nR
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) June 10, 2022Ferrari na tento čas reagovalo s Leclercovi, jenž se i přes drobné probrzdění dostal na 1:45,603 min. Charles si stěžoval i na to, že jej v rychlém kole brzdil Russell: "Měl by zkrátka zůstat uprostřed." Na provoz nadával Vettel, jenž z vozu pohrozil směrem k jezdci AlphyTauri.
Ztráta dalších týmů na špičku byla ohromná - pátý Hamilton (1:46,667) byl téměř o 1,2 sekundy pomalejší, mezi něj a Russella (1:46,705) se dostal Cunoda (1:46,696), Gasly (1:46,830) byl osmý před Alonsem (1:46,707) a Norrisem (1:47,691). Španěl v samotném závěru ale předvedl fantastické kolo (1:46,571), kterým z páté příčky odsunul Hamiltona.
Na rovinkách dosahovaly nejvyšší rychlosti tradičně Red Bully (334 km/h), jen o 1 - 3 km/h pomalejší byly Alpiny, AlphyTauri rovněž poháněné Hondou ztrácely 6-8 km/h .
Oscar Piastri momentálně vede průběžné pořadí šampionátu F1, avšak sám nevěří, že by některý z jezdců byl skutečným kandidátem na titul mistra světa.
Isack Hadjar je vážným kandidátem na nahrazení Yukiho Tsunody v Red Bullu, což by pro něj mohlo být životní šancí i obrovským testem. Tento krok může odstartovat jeho hvězdnou kariéru, nebo ji naopak brzy ukončit.
Toto Wolff představil tříletý vývojový plán pro Kimiho Antonelliho, čímž potvrdil, že Mercedes s mladým Italem počítá dlouhodobě. Podle Wolffa je klíčové, aby Antonelli dostal čas na zrání a přípravu, než vstoupí do světa Formule 1.
Šéf Ferrari Fred Vasseur uvedl, že tým pravděpodobně přiveze na Velkou cenu Rakouska novinky pro monopost SF-25. Úpravy by měly pomoci zvýšit konkurenceschopnost na Red Bull Ringu.
Liam Lawson zažil nepříjemný začátek sezony, když po pouhých dvou závodech přišel o místo v hlavním týmu Red Bull. Tento nečekaný krok jasně ukázal, jak rychle se mohou měnit plány ve vysoce konkurenčním prostředí Formule 1. Novozélanďan reagoval na tvrzení Red Bullu.
Toto Wolff uvedl, že Mercedes má stanovený časový plán pro podpis nové smlouvy s Georgem Russellem. Naznačuje tím, že tým chce mít o budoucnosti britského jezdce jasno co nejdříve.
Spekulace o budoucnosti šéfa Ferrari Frederica Vasseura sílí, ale podle Ralfa Schumachera za problémy týmu nestojí on. Bývalý pilot F1 naznačuje, že příčinu stagnace je třeba hledat jinde.
George Russell naznačil, že Hamiltonovy potíže ve Ferrari mohou souviset s odlišnou týmovou dynamikou oproti Mercedesu. Podle něj nejde jen o adaptaci, ale o hlubší rozdíly v prostředí.
Jenson Button ocenil Landa Norrise za psychickou odolnost po kolizi s týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Podle něj Norris ukázal vyspělost tím, jak situaci zvládl.
Po premiéře filmu „F1“ v New Yorku zamířil Brad Pitt do Austinu, kde údajně absolvoval svůj první oficiální test s monopostem Formule 1 na okruhu COTA.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari během sezony 2025 nenaplňuje očekávání. Bez mimořádně konkurenceschopného vozu se mu nedaří držet krok s nejlepšími a na pódium se dosud nedostal. Podle odborníků začíná být navíc jeho věk nevýhodou.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc si na trati ve Fioranu vyzkoušeli nový supervůz Ferrari F80, který oba ohodnotili jako nejrychlejší a nejpříjemnější auto, jaké kdy řídili.