Španělskou kvalifikaci ovládl Leclerc před Verstappenem a Sainzem. Monačan ale musel v Q3 pořádně zabrat, protože při prvním pokusu chyboval, tak se musel plně soustředit na ten druhý, který mu vyšel na hvězdičku. Na tohle kolo nedokázal Verstappen kvůli technickým problémům odpovědět. Sympatický je určitě výsledek jezdců stájí Mercedes a Haas.
Ve Španělsku si první kvalifikační čas o hodnotě 1:21,065 zapsal Guanyu Zhou. Ihned za ním projel cílovou čárou Pierre Gasly, který odstartoval s novou pohonnou jednotkou, ale na nováčka v týmu Alfa Romeo ztratil necelou vteřinu. Další čas byl rezervován pro Cunodu, tomu byl čas ale pro porušování traťových limitů škrtnut. Drama se odehrálo v boxové uličce, protože byl Lance Stroll vpuštěn na trať zrovna při průjezdu Landa Norrise. Na prvních dvou místech se umístili jezdci Ferrari, přičemž byl s minimálním náskokem rychlejší Leclerc.
The two Ferraris are setting the early pace in Q1Huge cheers as Sainz takes P1 before Leclerc goes even quicker #SpanishGP #F1 pic.twitter.com/EPTSJLJafL
— Formula 1 (@F1) May 21, 2022Třetí Verstappen ztrácel již přes dvě desetiny, ale Sergio Pérez byl s půlvteřinovou ztrátou až za šestým Bottasem. Stříbrné šípy byly na 4. a 5. místě s rozestupem 4 setin. Do konce Q1 zbývalo minimum času a jezdci se vydali opět na trať. Sílu monopostů Haas ukázal jak pátý Magnussen, tak i jedenáctý Schumacher. Ale všem se dařit nemohlo, přesněji se do Q2 nepodařilo dostat Vettelovi, Alonsovi, Strollovi, Albonovi a Latifimu.
Q2Jeden z prvních časů v Q2 si zapsal George Russell. Ten najel 324 tisícin na svého týmového kolegu, ale překvapením bylo, že nikdo na stříbrné šípy nestačil. Třetí byl o další 4 setiny pomalejší Pérez, čtvrtý Leclerc a pátý Bottas.
George "Mr Saturday" Russell is currently setting the pace in Q2 TOP 5 (5 mins to go) RussellHamilton PerezLeclercBottas #SpanishGP #F1 pic.twitter.com/9MVh5pBFVy
— Formula 1 (@F1) May 21, 2022Sympatický byl výkon obou jezdců stáje Haas, v tuto chvíli by se oba dostali do Q3 z 8. a 9. pozice. Rozjížděly se druhé pokusy a pořadí se vracelo do starých známých kolejí. Leclerca jsme společně s Mercedesy na trati neviděli, ale mohli jsme vidět rychlá kola Verstappena a Sainze, která je posunula na první dvě místa. I v Q2 se škrtalo, ale na netypickém místě. Pérez a Norris porušili traťové limity v 12. zatáčce, na to doplatil hlavně Norris, který se kvůli tomu nedostal do Q3. Společně s ním nepostoupili Ocon, Cunoda, Gasly a Zhou.
Q3Russell byl opět nejrychlejším v 1. části okruhu. Jeho kolo mu nakonec stačilo na čtvrtou pozici s půlvteřinovou ztrátou na Verstappena. Holanďanovo kolo bylo bezpochyby to nejrychlejší, dosahovalo hodnoty 1:19,073. Sainz na Verstappena ztrácel přes 3 desetiny a Pérez desetiny čtyři. Nedařilo se ale Leclercovi. Ten měl sice dobře rozjeté kolo, ale v šikaně před cílem udělal hodiny a kolo si tak nezapsal.
Leclerc spins off at the end of his first flying lap He's back in the pits and will get one more chance to nail a quick one #SpanishGP #F1 pic.twitter.com/1rrEWQLo4W
— Formula 1 (@F1) May 21, 2022Leclerc byl prvním, kdo rozjel druhé pokusy v Q3. V prvním sektoru ztratil sice 2 setiny, ale v 2. sektoru dokázal najet přes 2 desetiny a nakonec jeho kolo dosahovalo hodnoty 1:18,750. Verstappen již odpovědět nedokázal, protože své kolo nedokončil. Třetí skončil s desetinovou ztrátou na Holanďana Sainz a čtvrtý byl Russell.
POLE for @Charles_Leclerc! 👏👏👏 #SpanishGP #F1 pic.twitter.com/yerg6UaI8O
— Formula 1 (@F1) May 21, 2022Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.