Pilot F1 jako nemoc z povolání? Carlos Sainz otevírá debatu o dlouhodobých zdravotních dopadech jízdy s letošní generací monopostů F1. V důsledku přísavného efektu poskakují na rovinkách, tužší zavěšení a nízkoprofilové pneumatiky vedou k větším nárazům při přejíždění obrubníků. Podle něj by se vedení soutěže mělo zamyslet nad budoucími úpravami pravidel.
Formule 1 je letos přepracovala ve snaze zlepšit závodní podívanou, vozy jsou proto delší a těžší, větší porci přítlaku nyní vytváří podlaha díky návratu k přísavnému efektu. Týmy nové monoposty provozují níže na vozovkou a ty jsou navíc tužší díky novým 18" pneumatikám a jednoduššímu zavěšení.
Z poskakování mívají piloti často bolesti zad, podle některých je tento trend neudržitelný. Již v Imole si například postěžoval George Russell z Mercedesu, nyní se před svým domácím závodem přidává Sainz obávající se zdravotních komplikací.
"Už ty obrubníky v Miami byly v těchto autech dost agresivní. V Imole bylo několik hrbolů, které byly docela tvrdé vůči tělu. Myslím, že jako piloti a Formule 1 bychom se měli zamyslet nad tím, jakou daň si to může vybírat na zádech a zdraví jezdců během jejich kariér v F1 s touto filozofií vozů," popisuje Sainz.
"Více než cokoliv jinému musíme otevřít diskusi, abychom zjistili, jestli jsou pravidla skvělá. Z pohledu závodění dělají to, co jsme potřebovali. Musíme ale jezdit s takovou tuhostí s ohledem na naše krky a záda, jako v posledních závodech s tak těžkými vozy?" táže se pilot Ferrari.
"Pro mě jde spíše o filozofickou otázku, kterou stavím pro Formuli 1 a pro každého, aby popřemýšlel o tom, jakou cenu by piloti vlastně měli ve svých kariérách platit svým zdravím, aby s tím bojovali," pokračuje 27letý španělský jezdec.
Během běžných zdravotních prohlídek mu lékaři sdělili, že je letos "všude tužší." Uznává, že tato výtka je poměrně čerstvá a teprve se chystá na to, že by s ní formálně oslovil nadřazené orgány. Nejprve si o tom hodlá promluvit s dalšími piloty včetně zmiňovaného Russella, by zjistil, co může F1 a FIA navrhnout.
"Už to na sobě cítím. Nepotřebuji radu expertů na to, abych věděl, že za 10 let to bude těžké. Budu muset hodně pracovat na mobilitě, flexibilitěm hodně celkově investovat do tělesného zdraví. Je to možná i otázkou, protože jako piloti podle mě toho moc nenamluvíme, protože nechceme vypadat jako slaboši," vysvětluje Sainz.
"Já jsem silný, hodně fit, považuji se za jednoho z tělesně nejzdatnějších jezdců a během závodů v F1 jsem se nikdy netrápil. Je to spíše dlouhodobou záležitostí, jde o užitek pro nás všechny, možná bychom o tom měli hovořit a zjistit, jaké máme možnosti," přemítá rodák z Madridu.
"Jde o zájmy týmů o předjíždění, o všechno, o show... to musíte vše zvážit. Ale do když jedním z faktorů bude poprvé také trochu jezdec? Myslím, že by to mohlo být zajímavé," dodává Sainz před svým domácím závodem, v němž s Ferrari pomýšlí na vítězství.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.