Pilot F1 jako nemoc z povolání? Carlos Sainz otevírá debatu o dlouhodobých zdravotních dopadech jízdy s letošní generací monopostů F1. V důsledku přísavného efektu poskakují na rovinkách, tužší zavěšení a nízkoprofilové pneumatiky vedou k větším nárazům při přejíždění obrubníků. Podle něj by se vedení soutěže mělo zamyslet nad budoucími úpravami pravidel.
Formule 1 je letos přepracovala ve snaze zlepšit závodní podívanou, vozy jsou proto delší a těžší, větší porci přítlaku nyní vytváří podlaha díky návratu k přísavnému efektu. Týmy nové monoposty provozují níže na vozovkou a ty jsou navíc tužší díky novým 18" pneumatikám a jednoduššímu zavěšení.
Z poskakování mívají piloti často bolesti zad, podle některých je tento trend neudržitelný. Již v Imole si například postěžoval George Russell z Mercedesu, nyní se před svým domácím závodem přidává Sainz obávající se zdravotních komplikací.
"Už ty obrubníky v Miami byly v těchto autech dost agresivní. V Imole bylo několik hrbolů, které byly docela tvrdé vůči tělu. Myslím, že jako piloti a Formule 1 bychom se měli zamyslet nad tím, jakou daň si to může vybírat na zádech a zdraví jezdců během jejich kariér v F1 s touto filozofií vozů," popisuje Sainz.
"Více než cokoliv jinému musíme otevřít diskusi, abychom zjistili, jestli jsou pravidla skvělá. Z pohledu závodění dělají to, co jsme potřebovali. Musíme ale jezdit s takovou tuhostí s ohledem na naše krky a záda, jako v posledních závodech s tak těžkými vozy?" táže se pilot Ferrari.
"Pro mě jde spíše o filozofickou otázku, kterou stavím pro Formuli 1 a pro každého, aby popřemýšlel o tom, jakou cenu by piloti vlastně měli ve svých kariérách platit svým zdravím, aby s tím bojovali," pokračuje 27letý španělský jezdec.
Během běžných zdravotních prohlídek mu lékaři sdělili, že je letos "všude tužší." Uznává, že tato výtka je poměrně čerstvá a teprve se chystá na to, že by s ní formálně oslovil nadřazené orgány. Nejprve si o tom hodlá promluvit s dalšími piloty včetně zmiňovaného Russella, by zjistil, co může F1 a FIA navrhnout.
"Už to na sobě cítím. Nepotřebuji radu expertů na to, abych věděl, že za 10 let to bude těžké. Budu muset hodně pracovat na mobilitě, flexibilitěm hodně celkově investovat do tělesného zdraví. Je to možná i otázkou, protože jako piloti podle mě toho moc nenamluvíme, protože nechceme vypadat jako slaboši," vysvětluje Sainz.
"Já jsem silný, hodně fit, považuji se za jednoho z tělesně nejzdatnějších jezdců a během závodů v F1 jsem se nikdy netrápil. Je to spíše dlouhodobou záležitostí, jde o užitek pro nás všechny, možná bychom o tom měli hovořit a zjistit, jaké máme možnosti," přemítá rodák z Madridu.
"Jde o zájmy týmů o předjíždění, o všechno, o show... to musíte vše zvážit. Ale do když jedním z faktorů bude poprvé také trochu jezdec? Myslím, že by to mohlo být zajímavé," dodává Sainz před svým domácím závodem, v němž s Ferrari pomýšlí na vítězství.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.