Pilot F1 jako nemoc z povolání? Carlos Sainz otevírá debatu o dlouhodobých zdravotních dopadech jízdy s letošní generací monopostů F1. V důsledku přísavného efektu poskakují na rovinkách, tužší zavěšení a nízkoprofilové pneumatiky vedou k větším nárazům při přejíždění obrubníků. Podle něj by se vedení soutěže mělo zamyslet nad budoucími úpravami pravidel.
Formule 1 je letos přepracovala ve snaze zlepšit závodní podívanou, vozy jsou proto delší a těžší, větší porci přítlaku nyní vytváří podlaha díky návratu k přísavnému efektu. Týmy nové monoposty provozují níže na vozovkou a ty jsou navíc tužší díky novým 18" pneumatikám a jednoduššímu zavěšení.
Z poskakování mívají piloti často bolesti zad, podle některých je tento trend neudržitelný. Již v Imole si například postěžoval George Russell z Mercedesu, nyní se před svým domácím závodem přidává Sainz obávající se zdravotních komplikací.
"Už ty obrubníky v Miami byly v těchto autech dost agresivní. V Imole bylo několik hrbolů, které byly docela tvrdé vůči tělu. Myslím, že jako piloti a Formule 1 bychom se měli zamyslet nad tím, jakou daň si to může vybírat na zádech a zdraví jezdců během jejich kariér v F1 s touto filozofií vozů," popisuje Sainz.
"Více než cokoliv jinému musíme otevřít diskusi, abychom zjistili, jestli jsou pravidla skvělá. Z pohledu závodění dělají to, co jsme potřebovali. Musíme ale jezdit s takovou tuhostí s ohledem na naše krky a záda, jako v posledních závodech s tak těžkými vozy?" táže se pilot Ferrari.
"Pro mě jde spíše o filozofickou otázku, kterou stavím pro Formuli 1 a pro každého, aby popřemýšlel o tom, jakou cenu by piloti vlastně měli ve svých kariérách platit svým zdravím, aby s tím bojovali," pokračuje 27letý španělský jezdec.
Během běžných zdravotních prohlídek mu lékaři sdělili, že je letos "všude tužší." Uznává, že tato výtka je poměrně čerstvá a teprve se chystá na to, že by s ní formálně oslovil nadřazené orgány. Nejprve si o tom hodlá promluvit s dalšími piloty včetně zmiňovaného Russella, by zjistil, co může F1 a FIA navrhnout.
"Už to na sobě cítím. Nepotřebuji radu expertů na to, abych věděl, že za 10 let to bude těžké. Budu muset hodně pracovat na mobilitě, flexibilitěm hodně celkově investovat do tělesného zdraví. Je to možná i otázkou, protože jako piloti podle mě toho moc nenamluvíme, protože nechceme vypadat jako slaboši," vysvětluje Sainz.
"Já jsem silný, hodně fit, považuji se za jednoho z tělesně nejzdatnějších jezdců a během závodů v F1 jsem se nikdy netrápil. Je to spíše dlouhodobou záležitostí, jde o užitek pro nás všechny, možná bychom o tom měli hovořit a zjistit, jaké máme možnosti," přemítá rodák z Madridu.
"Jde o zájmy týmů o předjíždění, o všechno, o show... to musíte vše zvážit. Ale do když jedním z faktorů bude poprvé také trochu jezdec? Myslím, že by to mohlo být zajímavé," dodává Sainz před svým domácím závodem, v němž s Ferrari pomýšlí na vítězství.
Oscar Piastri momentálně vede průběžné pořadí šampionátu F1, avšak sám nevěří, že by některý z jezdců byl skutečným kandidátem na titul mistra světa.
Isack Hadjar je vážným kandidátem na nahrazení Yukiho Tsunody v Red Bullu, což by pro něj mohlo být životní šancí i obrovským testem. Tento krok může odstartovat jeho hvězdnou kariéru, nebo ji naopak brzy ukončit.
Toto Wolff představil tříletý vývojový plán pro Kimiho Antonelliho, čímž potvrdil, že Mercedes s mladým Italem počítá dlouhodobě. Podle Wolffa je klíčové, aby Antonelli dostal čas na zrání a přípravu, než vstoupí do světa Formule 1.
Šéf Ferrari Fred Vasseur uvedl, že tým pravděpodobně přiveze na Velkou cenu Rakouska novinky pro monopost SF-25. Úpravy by měly pomoci zvýšit konkurenceschopnost na Red Bull Ringu.
Liam Lawson zažil nepříjemný začátek sezony, když po pouhých dvou závodech přišel o místo v hlavním týmu Red Bull. Tento nečekaný krok jasně ukázal, jak rychle se mohou měnit plány ve vysoce konkurenčním prostředí Formule 1. Novozélanďan reagoval na tvrzení Red Bullu.
Toto Wolff uvedl, že Mercedes má stanovený časový plán pro podpis nové smlouvy s Georgem Russellem. Naznačuje tím, že tým chce mít o budoucnosti britského jezdce jasno co nejdříve.
Spekulace o budoucnosti šéfa Ferrari Frederica Vasseura sílí, ale podle Ralfa Schumachera za problémy týmu nestojí on. Bývalý pilot F1 naznačuje, že příčinu stagnace je třeba hledat jinde.
George Russell naznačil, že Hamiltonovy potíže ve Ferrari mohou souviset s odlišnou týmovou dynamikou oproti Mercedesu. Podle něj nejde jen o adaptaci, ale o hlubší rozdíly v prostředí.
Jenson Button ocenil Landa Norrise za psychickou odolnost po kolizi s týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Podle něj Norris ukázal vyspělost tím, jak situaci zvládl.
Po premiéře filmu „F1“ v New Yorku zamířil Brad Pitt do Austinu, kde údajně absolvoval svůj první oficiální test s monopostem Formule 1 na okruhu COTA.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari během sezony 2025 nenaplňuje očekávání. Bez mimořádně konkurenceschopného vozu se mu nedaří držet krok s nejlepšími a na pódium se dosud nedostal. Podle odborníků začíná být navíc jeho věk nevýhodou.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc si na trati ve Fioranu vyzkoušeli nový supervůz Ferrari F80, který oba ohodnotili jako nejrychlejší a nejpříjemnější auto, jaké kdy řídili.