McLaren sice letos neobhájil třetí příčku mezi konstruktéry, přesto dosáhl dalšího pokroku, který podle jeho šéfa Andrease Seidla kvůli výsledkově horší koncovce sezóny není zvenčí tak jasně patrný.
Ferrari v závěru sezóny sbíralo více bodů a v boji o třetí místo nakonec uspělo. McLaren vyhrál jednu velkou cenu, ovládl jednu kvalifikaci a přiblížil se špičce, což dokládá, že se po přechodu na novou pohonnou jednotku ubírá správným směrem.
"Samozřejmě, že když jste během sezóny tak dlouho na třetím místě, tak to bolí, když o to během tři závodů bez jediného volného víkendu přijdete kvůli incidentům v prvním kole nebo defektům, kvůli nimž jsme přišli o více než 30 bodů. Existuje však spousta věcí, které jsme jako tým mohli zvládnout," popisuje Seidl.
"Bez ohledu na boj o třetí místo pro nás šlo z mnoha důvodů o skvělou sezónu. Opět jsme dosáhli velkého pokroku s vozem, když jsme se v kvalifikaci a v závodě přiblížili Mercedesu a Red Bullu. Dokonce jsme byli v pozici, kdy jsme si to s nimi mohl rozdávat na některých okruzích, které našemu autu seděly," těší šéfa McLarenu s 275 mistrovskými body na kontě.
"Pokud jde o spolehlivost, opět šlo o velmi dobrou sezónu, také z pohledu provozní síly na trati. Udělali jsme pokrok v konzistenci a rychlosti zastávek. Jednoduše způsob, jakým jsme pracovali jako tým, představoval další krok vpřed, což je pro mě ta nejdůležitější věc, protože jsme před dvěma roky sáhli k velkému resetu v týmu z pohledu organizace a kultury. Dosáhli jsme stability, kterou v dřívějších letech McLaren postrádal," pokračuje Seidl.
"Máme skvělé prostředí. Máme veškeré talenty, které potřebujeme pro další pokrok. Jednoduše potřebujeme čas. Jsme samozřejmě ambiciózní, ale zároveň potřebujeme čas na to, abychom se dočkali kýžených výsledků.
Mám moc velkou radost, že jsme mohli dosáhnout těch pokroků. Zkrátka teď potřebujeme pokračovat tímto směrem a zajistit v příštích dvou letech potřebnou infrastrukturu. Jsem velkým optimistou, pokud jde o další pokroky," usmívá se 45letý rodák z německého Pasova.
Před sezónou to McLaren neměl jednoduché, když v rámci velmi omezeného vývoje (každý tým dostal 2 žetony) jako jediný přecházel na jinou pohonnou jednotku: z Renaultu na Mercedes. Proto se nemohl tolik věnovat oblastem, na které měli čas soupeři.
"Jednou velmi důležitou věcí letos bylo dát dohromady naše partnerství s Mercedesem. Bylo důležité to zvládnout tento rok. Mysleli jsme si, že kvůli novým technickým předpisům, jež vstoupí v platnost, můžeme ještě letos získat spoustu zkušeností také s pohonnou jednotkou Mercedes," popisuje Seidl.
Proč to bylo důležité? "Dostává nás to do lepší pozice při konstrukci zcela nového auta pro příští rok, když už známe pohonnou jednotku Mercedesu. Šlo o práci, kterou obě strany velmi dobře zvládli - jak my, tak i Mercedes. To mě moc těší."
"Moc děkuji všem členům týmu za jejich tvrdou práci a oddanost. Opět šlo o o náročnou sezónu. Stále musíme kvůli všem těm covidovým opatřením fungovat z domu, ale také na trati. Je to velkou zátěží pro lidi, nicméně mě moc těší, jak se s tím tým vyrovnal a udržoval si dobrou náladu.
Samozřejmě, že když jsme slavili vrcholné okamžiky, jako bylo vítězství v Monze po dlouhé době pro McLaren, tak šlo o tu nejlepší odměnu pro všechny v týmu," ohlíží se šéf stáje z Wokingu za vydařenou sezónou 2021.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.