McLaren sice letos neobhájil třetí příčku mezi konstruktéry, přesto dosáhl dalšího pokroku, který podle jeho šéfa Andrease Seidla kvůli výsledkově horší koncovce sezóny není zvenčí tak jasně patrný.
Ferrari v závěru sezóny sbíralo více bodů a v boji o třetí místo nakonec uspělo. McLaren vyhrál jednu velkou cenu, ovládl jednu kvalifikaci a přiblížil se špičce, což dokládá, že se po přechodu na novou pohonnou jednotku ubírá správným směrem.
"Samozřejmě, že když jste během sezóny tak dlouho na třetím místě, tak to bolí, když o to během tři závodů bez jediného volného víkendu přijdete kvůli incidentům v prvním kole nebo defektům, kvůli nimž jsme přišli o více než 30 bodů. Existuje však spousta věcí, které jsme jako tým mohli zvládnout," popisuje Seidl.
"Bez ohledu na boj o třetí místo pro nás šlo z mnoha důvodů o skvělou sezónu. Opět jsme dosáhli velkého pokroku s vozem, když jsme se v kvalifikaci a v závodě přiblížili Mercedesu a Red Bullu. Dokonce jsme byli v pozici, kdy jsme si to s nimi mohl rozdávat na některých okruzích, které našemu autu seděly," těší šéfa McLarenu s 275 mistrovskými body na kontě.
"Pokud jde o spolehlivost, opět šlo o velmi dobrou sezónu, také z pohledu provozní síly na trati. Udělali jsme pokrok v konzistenci a rychlosti zastávek. Jednoduše způsob, jakým jsme pracovali jako tým, představoval další krok vpřed, což je pro mě ta nejdůležitější věc, protože jsme před dvěma roky sáhli k velkému resetu v týmu z pohledu organizace a kultury. Dosáhli jsme stability, kterou v dřívějších letech McLaren postrádal," pokračuje Seidl.
"Máme skvělé prostředí. Máme veškeré talenty, které potřebujeme pro další pokrok. Jednoduše potřebujeme čas. Jsme samozřejmě ambiciózní, ale zároveň potřebujeme čas na to, abychom se dočkali kýžených výsledků.
Mám moc velkou radost, že jsme mohli dosáhnout těch pokroků. Zkrátka teď potřebujeme pokračovat tímto směrem a zajistit v příštích dvou letech potřebnou infrastrukturu. Jsem velkým optimistou, pokud jde o další pokroky," usmívá se 45letý rodák z německého Pasova.
Před sezónou to McLaren neměl jednoduché, když v rámci velmi omezeného vývoje (každý tým dostal 2 žetony) jako jediný přecházel na jinou pohonnou jednotku: z Renaultu na Mercedes. Proto se nemohl tolik věnovat oblastem, na které měli čas soupeři.
"Jednou velmi důležitou věcí letos bylo dát dohromady naše partnerství s Mercedesem. Bylo důležité to zvládnout tento rok. Mysleli jsme si, že kvůli novým technickým předpisům, jež vstoupí v platnost, můžeme ještě letos získat spoustu zkušeností také s pohonnou jednotkou Mercedes," popisuje Seidl.
Proč to bylo důležité? "Dostává nás to do lepší pozice při konstrukci zcela nového auta pro příští rok, když už známe pohonnou jednotku Mercedesu. Šlo o práci, kterou obě strany velmi dobře zvládli - jak my, tak i Mercedes. To mě moc těší."
"Moc děkuji všem členům týmu za jejich tvrdou práci a oddanost. Opět šlo o o náročnou sezónu. Stále musíme kvůli všem těm covidovým opatřením fungovat z domu, ale také na trati. Je to velkou zátěží pro lidi, nicméně mě moc těší, jak se s tím tým vyrovnal a udržoval si dobrou náladu.
Samozřejmě, že když jsme slavili vrcholné okamžiky, jako bylo vítězství v Monze po dlouhé době pro McLaren, tak šlo o tu nejlepší odměnu pro všechny v týmu," ohlíží se šéf stáje z Wokingu za vydařenou sezónou 2021.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.