Toto Wolff uznává, že by šéfové týmů neměli mít možnost během velkých cen přes rádio hovořit s ředitelem závodů FIA. Podle něj to on i Christian Horner z Red Bullu letos v závěru sezóny přepískli.
Roli ředitele závodu po úmrtí Charlieho Whitinga ve Formuli 1 plní Michael Masi. Představuje jediný bod zvukového spojení mezi boxovou zídkou a řízením závodů, pokud se po startu objeví potřeba komunikace.
Letos došlo v F1 k zajímavé dohodě s FIA, že do televizního vysílání budou zařazovány výměny názorů mezi týmy a Masim, což fanouškům umožní nahlédnout pod pokličku.
Díky tomu jsme si mohli vyslechnout zajímavé rozhovory ze zákulisí přímo v průběhu přenosů, když se pro své týmy snažili něco vyjednat šéfové týmů Horner s Wolffem či jejich sportovní ředitelé Jonathan Wheatley a Ron Meadows včetně snahy ovlivnit rozhodování komisařů v závěrečné fázi Velké ceny Abú Zabí.
Horner například volal po tom, aby jezdcům o kolo zpět bylo umožněno předjet safety car a dostat se do stejného kola s vítězem, zatímco Wolff byl proti, přičemž před tím prosil Masiho, aby zpomalovací vůz vedení závodu vůbec nepoužívalo.
Šéf F1 Ross Brawn po závodě uvedl, že by šéfové týmů po těchto událostech neměli mít možnost hovořit s ředitelstvím závodu. "Souhlasím s Rossem. Zároveň ale kvůli tomu obviňuji jej i sebe, protože jsme oba byli při rozhodování o poskytnutí větší části radiokomunikace televizním společnostem v zájmu transparence a pobavení fanoušků," říká Wolff.
"Ale myslím, že jsme to přehnali. Musím se chytnout za nos, i Christian. Dostali jsme možnost hovořit přímo s ředitelem závodu, a protože jsme tak vehementně bojovali za zájmy svých týmů, tak jsme všichni překročili hranici. Určitě to patří k letošním selháním, že to ředitel závodů neměl jednoduché kvůli tlaku ze strany šéfů týmů, to je jasné," uznává Wolff.
"Musíme udělat krok zpět. Šéfové týmů by podle mě neměli přímo hovořit s ředitelem závodu, to možnost by měli mít jen sportovní ředitelé. A půjdu o krok dále: ti by neměli lobovat u ředitele závodu ani vytvářet tlak. Měli by jen poukazovat na situace, které si ředitel závodů či jeho kolegové nepovšimli. Ale ne lobovat nebo vytvářet tlak," dodává šéf Mercedesu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.