Do premiérové VC Saudské Arábie odstartuje z pole position Lewis Hamitlon. Z druhého místa se raduje jeho týmový kolega Valtteri Bottas. Třetí Max Verstappen se sice celou kvalifikaci pohyboval na nejvyšších příčkách, ale ve třetí části se při svém posledním pokuse dotknul zdi v poslední zatáčce, díky čemuž nedokončil své rychlé kolo.
Prvními jezdci, kteří si zapsali čas v kvalifikaci v Džiddě bylo duo jezdců Williamsu, přičemž Latifi byl o necelých 5 desetin rychlejší, ale hodnota nejrychlejších kol a časů jednotlivých sektorů se neustále měnila, protože na trať se vydali všichni jezdci s tím, že byl v třetím sektoru v poslední zatáčce opravdu zmatek. Po prvních pokusech se na prvním místě objevil Max Verstappen s náskokem necelých 5 desetin na Landa Norrise, mezi ně se ale ještě dostal Sergio Pérez, který ztratil necelé 4 desetiny na provizorní nejrychlejší kolo.
Někteří jezdci ještě zůstávali na trati, aby svá kola ještě vylepšili. Jedním z nich byl i Lewis Hamilton, který při svém prvním pokuse probrzdil první zatáčku. Jeho druhé kolo bylo o poznání lepší. Skvělé kolo zajel i Carlos Sainz, který se dostal před Hamiltona o více než desetinu vteřiny.
And seconds later Lewis Hamilton completes *his* first flying lap - and takes the P1 spot from his title rival ⏱️#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/id2CK0jMGU
— Formula 1 (@F1) December 4, 2021Pět minut do konce první části a trať se začala opět zaplňovat monoposty. Na čele se opět objevil Max Verstappen, ten se ale dopustil v 1. sektoru chyby, kdy se mu smýknul jeho vůz. Toho se rozhodl využít Valtteri Bottas, který Holanďana přeskočil o více než 2 desetiny, za ním byl o další 4 setiny Carlos Sainz. Skvělé kolo se povedlo zajet Pérezovi, ten se dostal o 36 setin před Bottase. Svůj čas se ještě snažil vylepšit Hamilton, ten ale udělal v 1. zatáčce podobnou chybu jako Verstappen. Ten se svůj čas pokusil také vylepšit, vše mu vycházelo, ale dostal se do provozu.
Po vypršení časového limitu se na boxovou zídku Mercedesu dostala zpráva o tom, že motor Valtteriho Bottase vynechává. Pro úplnost měl problémy už ve třetím tréninku, kdy mu uniklo palivo. V garáži Mercedesu se tedy muselo pilně pracovat. Kdo se už ale do druhé části nedostal byl Latifi společně s jezdci Aston Martinu a Haasu.
Q2Do druhé části se vydala většina jezdců na žlutých pneumatikách, jen George Russell na červených. Na trať se po technických problémech dostal i Valtteri Bottas, kterému byla před kvalifikací namontována jiná pohonná jednotka. První čas si zapsal Max Verstappen, přičemž jeho čas nabýval hodnoty 1:27,953. Za něj se se ztrátou 2 desetin dostal jeho týmový kolega, třetí pak byl Bottas s Leclercem a Hamiltonem, který už ztrácel přes 7 desetin.
Komu ale zatrnulo byl Carlos Sainz, který se dopustil chyby, která byla podobná jako včerejší chyba Leclerca. V tomto případě ale jezdec španělské národnosti neměl kontakt se zdí, tudíž mohl z tohoto místa odjet, ale nepokračoval po trati, nýbrž do své garáže, protože si poškodil zadní křídlo. Navíc ještě neměl zajeté své rychlé kolo.
Trouble for Carlos Sainz as he takes a spin in Q2 He's down in P15 with time running out in the session...#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/iC8JZvEmRa
— Formula 1 (@F1) December 4, 2021Někteří to ještě zkusili na nejměkčí směsi, ale i přes to se na první místo dostal Lewis Hamilton na střední směsi před Pérezem a Verstappenem. Ty následoval Bottas s Cunodou. Koho jsme už ve třetí části ale neviděli byl Ricciardo, Raikkonen, Alonso, Russell a Sainz, který se na trať sice ještě vydal, ale jeho vůz byl stále poškozen.
Q3První čas 1:28,143 se objevil vedle jména Valtteriho Bottase. Kdo ale ve svém prvním pokuse chyboval byl Lewis Hamilton, ten se dostal do smyku po 9. zatáčce a musel tedy na trati zůstat. To už byl na trati ale i Max Verstappen, který poskládal ideální kolo a hodnotě 1:27,653, druhý byl Bottas a třetí Hamilton, oba už s dvěma časy, ale i přes to ztráceli přes 3 desetiny. Čtvrtý byl potom Pérez a pátý Gasly.
Na závěr se trať opět zaplnila a na špici se objevil Lewis Hamilton, ten svůj náskok získal hlavně ve 3. sektoru. Na druhé místo se dostal Bottas, ale to už kroužil v Džiddě Verstappen, ten byl po 2. sektoru o více než 2 desetiny rychlejší, ale najel si moc rychle do poslední zatáčky a na výjezdu se dotknul bariéry a poškodil zavěšení svého vozu, z čehož vyplívá, že končí třetí, ale bude potřeba kontrola převodovky a jiných komponentů.
A dramatic ending to qualifying in Jeddah!Max Verstappen hits the barriers on his final flying lap 💥Leaving him in P3 - with title rival Lewis Hamilton taking pole!#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/1yFZfDdBQS
— Formula 1 (@F1) December 4, 2021Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.
Jeden z klubů, které stály u zrodu FIA, nedávno překvapivě ostře zaútočil na prezidenta této organizace, Mohammeda Ben Sulayema. Tento krok vyvolal nečekané vlny kritiky a přinesl do vedení mezinárodní automobilové federace napětí, které dosud nebylo veřejně známo.
Oscar Piastri v hektickém světě Formule 1 zaujímá svým neotřesitelným klidem a vyrovnaností. Tato schopnost mu pomáhá zvládat tlak a dělat správná rozhodnutí v boji o mistrovský titul.
Přestup Lewise Hamiltona k Ferrari zůstává pro Davida Coultharda záhadou, protože podle něj znamenal nečekaný konec dlouholetého a velmi úspěšného partnerství s Mercedesem bez zjevného důvodu.
Helmut Marko přiznal, že původně nevěřil, že by se Max Verstappen mohl stát jedním z velikánů F1. Dnes už ale uznává, že trojnásobný šampion překonal veškerá očekávání svou disciplínou i vyspělostí.
Sezona 2025 Formule 1 právě začala, ale pozornost už směřuje k novým pravidlům pro rok 2026, kdy Red Bull převezme výrobu motorů ve spolupráci s Fordem, který zdůrazňuje význam elektrifikace.
Lance Stroll se po úspěšném zákroku na zraněné ruce vrací na startovní rošt Formule 1 a o víkendu pojede domácí Velkou cenu Kanady v Montrealu.
Ferrari podle zákulisních informací plánuje už v červnu ukončit vývoj letošního vozu SF-25 a zaměřit se na monopost pro sezonu 2026, kdy F1 vstoupí do nové technické éry. Tím dává najevo, že v letošní titul už příliš nevěří, a volí strategii s důrazem na budoucnost – i za cenu rizika, že konkurence letos ještě zrychlí.