Do premiérové VC Saudské Arábie odstartuje z pole position Lewis Hamitlon. Z druhého místa se raduje jeho týmový kolega Valtteri Bottas. Třetí Max Verstappen se sice celou kvalifikaci pohyboval na nejvyšších příčkách, ale ve třetí části se při svém posledním pokuse dotknul zdi v poslední zatáčce, díky čemuž nedokončil své rychlé kolo.
Prvními jezdci, kteří si zapsali čas v kvalifikaci v Džiddě bylo duo jezdců Williamsu, přičemž Latifi byl o necelých 5 desetin rychlejší, ale hodnota nejrychlejších kol a časů jednotlivých sektorů se neustále měnila, protože na trať se vydali všichni jezdci s tím, že byl v třetím sektoru v poslední zatáčce opravdu zmatek. Po prvních pokusech se na prvním místě objevil Max Verstappen s náskokem necelých 5 desetin na Landa Norrise, mezi ně se ale ještě dostal Sergio Pérez, který ztratil necelé 4 desetiny na provizorní nejrychlejší kolo.
Někteří jezdci ještě zůstávali na trati, aby svá kola ještě vylepšili. Jedním z nich byl i Lewis Hamilton, který při svém prvním pokuse probrzdil první zatáčku. Jeho druhé kolo bylo o poznání lepší. Skvělé kolo zajel i Carlos Sainz, který se dostal před Hamiltona o více než desetinu vteřiny.
And seconds later Lewis Hamilton completes *his* first flying lap - and takes the P1 spot from his title rival ⏱️#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/id2CK0jMGU
— Formula 1 (@F1) December 4, 2021Pět minut do konce první části a trať se začala opět zaplňovat monoposty. Na čele se opět objevil Max Verstappen, ten se ale dopustil v 1. sektoru chyby, kdy se mu smýknul jeho vůz. Toho se rozhodl využít Valtteri Bottas, který Holanďana přeskočil o více než 2 desetiny, za ním byl o další 4 setiny Carlos Sainz. Skvělé kolo se povedlo zajet Pérezovi, ten se dostal o 36 setin před Bottase. Svůj čas se ještě snažil vylepšit Hamilton, ten ale udělal v 1. zatáčce podobnou chybu jako Verstappen. Ten se svůj čas pokusil také vylepšit, vše mu vycházelo, ale dostal se do provozu.
Po vypršení časového limitu se na boxovou zídku Mercedesu dostala zpráva o tom, že motor Valtteriho Bottase vynechává. Pro úplnost měl problémy už ve třetím tréninku, kdy mu uniklo palivo. V garáži Mercedesu se tedy muselo pilně pracovat. Kdo se už ale do druhé části nedostal byl Latifi společně s jezdci Aston Martinu a Haasu.
Q2Do druhé části se vydala většina jezdců na žlutých pneumatikách, jen George Russell na červených. Na trať se po technických problémech dostal i Valtteri Bottas, kterému byla před kvalifikací namontována jiná pohonná jednotka. První čas si zapsal Max Verstappen, přičemž jeho čas nabýval hodnoty 1:27,953. Za něj se se ztrátou 2 desetin dostal jeho týmový kolega, třetí pak byl Bottas s Leclercem a Hamiltonem, který už ztrácel přes 7 desetin.
Komu ale zatrnulo byl Carlos Sainz, který se dopustil chyby, která byla podobná jako včerejší chyba Leclerca. V tomto případě ale jezdec španělské národnosti neměl kontakt se zdí, tudíž mohl z tohoto místa odjet, ale nepokračoval po trati, nýbrž do své garáže, protože si poškodil zadní křídlo. Navíc ještě neměl zajeté své rychlé kolo.
Trouble for Carlos Sainz as he takes a spin in Q2 He's down in P15 with time running out in the session...#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/iC8JZvEmRa
— Formula 1 (@F1) December 4, 2021Někteří to ještě zkusili na nejměkčí směsi, ale i přes to se na první místo dostal Lewis Hamilton na střední směsi před Pérezem a Verstappenem. Ty následoval Bottas s Cunodou. Koho jsme už ve třetí části ale neviděli byl Ricciardo, Raikkonen, Alonso, Russell a Sainz, který se na trať sice ještě vydal, ale jeho vůz byl stále poškozen.
Q3První čas 1:28,143 se objevil vedle jména Valtteriho Bottase. Kdo ale ve svém prvním pokuse chyboval byl Lewis Hamilton, ten se dostal do smyku po 9. zatáčce a musel tedy na trati zůstat. To už byl na trati ale i Max Verstappen, který poskládal ideální kolo a hodnotě 1:27,653, druhý byl Bottas a třetí Hamilton, oba už s dvěma časy, ale i přes to ztráceli přes 3 desetiny. Čtvrtý byl potom Pérez a pátý Gasly.
Na závěr se trať opět zaplnila a na špici se objevil Lewis Hamilton, ten svůj náskok získal hlavně ve 3. sektoru. Na druhé místo se dostal Bottas, ale to už kroužil v Džiddě Verstappen, ten byl po 2. sektoru o více než 2 desetiny rychlejší, ale najel si moc rychle do poslední zatáčky a na výjezdu se dotknul bariéry a poškodil zavěšení svého vozu, z čehož vyplívá, že končí třetí, ale bude potřeba kontrola převodovky a jiných komponentů.
A dramatic ending to qualifying in Jeddah!Max Verstappen hits the barriers on his final flying lap 💥Leaving him in P3 - with title rival Lewis Hamilton taking pole!#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/1yFZfDdBQS
— Formula 1 (@F1) December 4, 2021Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.