Pirelli zahájilo vyšetřování série defektů, které postihly některé jezdce v průběhu Velké ceny Kataru. Po pátečních trénincích přitom nic nenaznačovalo na možné problémy.
Během nedělního závodu postihly náhlé defekty Valtteriho Bottase (Mercedes), Nicholase Latifiho (Williams), Landa Norrise (McLaren) i Georgea Russella (Williams). Šlo přitom o premiéru Formule 1 v Kataru, takže týmy ani výrobce pneumatik neměli o okruhu žádná data.
Pouze Latifi kvůli tomu musel ihned odstoupit, jelikož se u něj problém objevil hned za výjezdem z boxů. Bottas se po výměně pneumatik do velké ceny vrátil, kvůli poškození vozu však nakonec do garáže zamířil předčasně.
Pirelli nic nechtělo nechat náhodě, proto přivezlo to nejtvrdší ze svého portfolia - směsi C1 až C3. Vědělo, že nejnamáhanější bude levá přední pneumatika, jenže po pátečních trénincích vypadalo vše v pořádku.
For the first time, Qatar hosts a Formula 1 Grand Prix. A long start-finish straight is complimented with a quick succession of 16 turns. Get all the details ahead of the #QatarGP 🇶🇦 #F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli https://t.co/QVpjFQPv9i pic.twitter.com/glMV8zjW9L
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) November 15, 2021Piloti si stěžovali, že k defektům docházelo náhle, aniž by před tím měli nějaké náznaky či pociťovali vibrace: "Ani jsme toho neměli moc najetého, zhruba 20 kol - a pneumatika by měla zvládnout mnohem více než 20 kol. Na každé trati o ně trochu pečujete kvůli opotřebení, ale nečekáte, že by úplně selhaly. Bylo to pro mnoho lidí dnes celkem nebezpečné. Nemělo by se to stávat," upozorňuje Norris.
"Pokud by tam byla zeď nebo něco, tak by to bylo mnohem nebezpečnější. Měli by vyrábět lepší pneumatik. Pro nás piloty to je nebezpečné. Pokaždé dost riskujeme, a když s vozem F1 nemůžeme jezdit po okruhu, tak co naděláte? Nejel jsem moc dlouhý stint, měl bych být schopen kroužit po dráze," pokračuje pilot McLarenu.
LAP 54/57 Tyre woe for several drivers as Russell, Norris and Latifi all reports problems A crazy finish to this one with three laps to go in Qatar 😲#QatarGP 🇶🇦 #F1 pic.twitter.com/JZTK13Ik7k
— Formula 1 (@F1) November 21, 2021Jenže Pirelli nemělo žádné známky toho, že by něco mělo být v pořádku, žádná varování: "Když jsme v pátek zkontrolovali simulace a porovnali je z údaji z telemetrie, nepřišli jsme na nic, co by nebylo v souladu s našimi očekáváními. Proto jsme potvrdili předpisy," vrací se Mario Isola k víkendovému podniku v Kataru.
"Existuje spousta věcí, které musíme zvážit. Určitě k nim patří vysoké opotřebení, protože všechny pneumatiky byly zcela sjeté, vliv obrubníků ve vysokých rychlostech, protože se téměř ve všech kolech jezdilo přes obrubníky," připomíná dále.
"To, že jsme se setkali se zářezy do pneumatik, mohlo být způsobeno něčím před či po ztrátě tlaku, těžko říct. Ztráta tlaku byla náhlá, ale ne okamžité, protože všichni jezdci krom Latifiho se byli schopni vrátit do garáže s prázdnou pneumatikou - žel Latifi by musel ujet celé kolo. Jde tedy o spoustu prvků. Posíláme pneumatiky letecky zpět do Milána. A jako obvykle zahajujeme vyšetřování, abychom pochopili, co se vlastně stalo."
Sjeté pneumatiky jsou podle Isoly náchylnější k poškození při průjezdech přes obrubníky: "Samozřejmě, že když je pneumatika sjetá, tak je méně chráněna proti nárazům, dále ji ničíte."
Mohly být selhání způsobeny úlomky na dráze? "Viděli jsme, co se dělo s předními křídly. Několik aut si poškodilo další prvky, jako je podlaha, křídla, šasi. Nechceme nic vylučovat. Když ztratíte tlak, tak si kvůli odklonu kol poškodíte vnitřní hranu, jelikož tlačíte na vnitřní stranu, kterou u pneumatiky ničíte."
"Jakýkoliv drobný úlomek, jakýkoliv obrubník může způsobit drobný defekt. A pak při ztrátě vzduchu, když je pneumatika poškozená, není schopna ustát vysoké úrovně energie, kterou tyto vozy zatěžují pneumatiky. Musíme pochopit, proč došlo k únikům vzduchu, proto musíme vyšetřit to, co se stalo před tím," vysvětluje šéf Pirelli.
Česká loterijní společnost Allwyn, jejímž majitelem je miliardář Karel Komárek navázala partnerství s Formulí 1 a týmem Mclaren.
Mercedes vyměnil Lewise Hamiltona za talentovaného teenagera Kimia Antonelliho pro sezónu 2025 F1. Toto Wolff se však rozhodl zmírnit toto riziko příchodem zkušeného Valtteriho Bottase.
Legenda F1 Gerhard Berger má úzké vazby na oba týmy Red Bullu a jeho pohled na jejich aktuální situaci rozhodně stojí za pozornost.
Williams uzavřel významné partnerství se softwarovým gigantem Atlassian, což přinese nejen finanční podporu, ale i změnu jména týmu pro sezónu 2025.
McLaren si pojistil klíčového odborníka, který sehrál zásadní roli v boji o titul v roce 2024. Tým oznámil prodloužení smlouvy se šéfem aerodynamiky Peterem Prodromouem na delší období s cílem udržet konkurenceschopnost a pokračovat v úspěšném návratu na vrchol Formule 1.
Ollie Bearman si stanovil ambiciózní cíle pro svou první kompletní sezónu ve Formuli 1, přičemž přiznal, že po třech startech v roce 2024, jako rezervní jezdec, toužil po větších úspěších.
Alain Prost přirovnal Maxe Verstappena k Nikimu Laudovi, oceňujíc jeho přímý přístup k závodům, který mu pomohl získat čtyři tituly a 63 vítězství. Prost věří, že Verstappen je skvělý šampion, který ukázal něco navíc, a že v budoucnu pravděpodobně překoná jeho úspěchy.
Legendární General Motors se chystá vstoupit do královny motorsportu jako nový výrobce, což otevírá cestu pro 11. tým na startovním roštu. Velká změna, která může zamíchat v roce 2026 kartami.
Lewis Hamilton sní o dokonalém debutu u Ferrari – triumf v sezoně 2025 by mu přinesl rekordní osmý titul ve Formuli 1 a zapsal by se do historie ikonického týmu.
Super Bowl patří mezi nejsledovanější sportovní akce roku – v USA ho u obrazovek sleduje kolem 120 milionů fanoušků, dalších 60 milionů pak po celém světě. Tento vrchol sezóny amerického fotbalu je nejen sportovním svátkem, ale i obrovskou kulturní událostí.
Na letošním Super Bowlu bylo k vidění několik reklam a nových trailerů, mezi nimiž nechyběla ani čerstvá ukázka z očekávaného závodního filmu, v němž hlavní roli ztvárňuje Brad Pitt a děj se točí kolem světa F1.
Formule 1 je vnímána jako sport profesionality, ale emoce, včetně vulgárních výrazů, jsou součástí motorsportu. Zak Brown se k debatě o jejich regulaci vyjadřuje s tím, že pokud se nechtěné výroky nemají dostat na veřejnost, stačí je prostě nevysílat.