Pirelli zahájilo vyšetřování série defektů, které postihly některé jezdce v průběhu Velké ceny Kataru. Po pátečních trénincích přitom nic nenaznačovalo na možné problémy.
Během nedělního závodu postihly náhlé defekty Valtteriho Bottase (Mercedes), Nicholase Latifiho (Williams), Landa Norrise (McLaren) i Georgea Russella (Williams). Šlo přitom o premiéru Formule 1 v Kataru, takže týmy ani výrobce pneumatik neměli o okruhu žádná data.
Pouze Latifi kvůli tomu musel ihned odstoupit, jelikož se u něj problém objevil hned za výjezdem z boxů. Bottas se po výměně pneumatik do velké ceny vrátil, kvůli poškození vozu však nakonec do garáže zamířil předčasně.
Pirelli nic nechtělo nechat náhodě, proto přivezlo to nejtvrdší ze svého portfolia - směsi C1 až C3. Vědělo, že nejnamáhanější bude levá přední pneumatika, jenže po pátečních trénincích vypadalo vše v pořádku.
For the first time, Qatar hosts a Formula 1 Grand Prix. A long start-finish straight is complimented with a quick succession of 16 turns. Get all the details ahead of the #QatarGP 🇶🇦 #F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli https://t.co/QVpjFQPv9i pic.twitter.com/glMV8zjW9L
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) November 15, 2021Piloti si stěžovali, že k defektům docházelo náhle, aniž by před tím měli nějaké náznaky či pociťovali vibrace: "Ani jsme toho neměli moc najetého, zhruba 20 kol - a pneumatika by měla zvládnout mnohem více než 20 kol. Na každé trati o ně trochu pečujete kvůli opotřebení, ale nečekáte, že by úplně selhaly. Bylo to pro mnoho lidí dnes celkem nebezpečné. Nemělo by se to stávat," upozorňuje Norris.
"Pokud by tam byla zeď nebo něco, tak by to bylo mnohem nebezpečnější. Měli by vyrábět lepší pneumatik. Pro nás piloty to je nebezpečné. Pokaždé dost riskujeme, a když s vozem F1 nemůžeme jezdit po okruhu, tak co naděláte? Nejel jsem moc dlouhý stint, měl bych být schopen kroužit po dráze," pokračuje pilot McLarenu.
LAP 54/57 Tyre woe for several drivers as Russell, Norris and Latifi all reports problems A crazy finish to this one with three laps to go in Qatar 😲#QatarGP 🇶🇦 #F1 pic.twitter.com/JZTK13Ik7k
— Formula 1 (@F1) November 21, 2021Jenže Pirelli nemělo žádné známky toho, že by něco mělo být v pořádku, žádná varování: "Když jsme v pátek zkontrolovali simulace a porovnali je z údaji z telemetrie, nepřišli jsme na nic, co by nebylo v souladu s našimi očekáváními. Proto jsme potvrdili předpisy," vrací se Mario Isola k víkendovému podniku v Kataru.
"Existuje spousta věcí, které musíme zvážit. Určitě k nim patří vysoké opotřebení, protože všechny pneumatiky byly zcela sjeté, vliv obrubníků ve vysokých rychlostech, protože se téměř ve všech kolech jezdilo přes obrubníky," připomíná dále.
"To, že jsme se setkali se zářezy do pneumatik, mohlo být způsobeno něčím před či po ztrátě tlaku, těžko říct. Ztráta tlaku byla náhlá, ale ne okamžité, protože všichni jezdci krom Latifiho se byli schopni vrátit do garáže s prázdnou pneumatikou - žel Latifi by musel ujet celé kolo. Jde tedy o spoustu prvků. Posíláme pneumatiky letecky zpět do Milána. A jako obvykle zahajujeme vyšetřování, abychom pochopili, co se vlastně stalo."
Sjeté pneumatiky jsou podle Isoly náchylnější k poškození při průjezdech přes obrubníky: "Samozřejmě, že když je pneumatika sjetá, tak je méně chráněna proti nárazům, dále ji ničíte."
Mohly být selhání způsobeny úlomky na dráze? "Viděli jsme, co se dělo s předními křídly. Několik aut si poškodilo další prvky, jako je podlaha, křídla, šasi. Nechceme nic vylučovat. Když ztratíte tlak, tak si kvůli odklonu kol poškodíte vnitřní hranu, jelikož tlačíte na vnitřní stranu, kterou u pneumatiky ničíte."
"Jakýkoliv drobný úlomek, jakýkoliv obrubník může způsobit drobný defekt. A pak při ztrátě vzduchu, když je pneumatika poškozená, není schopna ustát vysoké úrovně energie, kterou tyto vozy zatěžují pneumatiky. Musíme pochopit, proč došlo k únikům vzduchu, proto musíme vyšetřit to, co se stalo před tím," vysvětluje šéf Pirelli.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.