V sezóně 2021 Formule 1 zbývají poslední tři závody. McLaren, který se propadl za Ferrari, musí maximálně využívat své příležitosti a bodovat, chce-li se znovu pokusit o zvrat.
Stáj z Wokingu dle svého šéfa Andrease Seidela v posledním období nevyužila maximálně své šance tak, jako tomu bylo v první části sezóny. Scuderia v uplynulých třech podnicích nasbírala 49 bodů a dostala se v šampionátu konstruktérů na třetí příčku před ní. Nyní je mezi oběma soupeři odstup 31,5 bodů.
"Očividně musíme čelit realitě. Pokud pro Ferrari půjde vše až do konce sezóny dobře, tak to bude těžké. A zároveň pokud je to teoreticky možné, tak se pokusíme udržet v boji. Letos jsme už několikrát viděli, že se stát může cokoliv," poznamenává Seidl.
McLarenu se v každém z posledních dvou závodů podařilo získat pouze jeden bod díky 10. místu Landa Norrise. Jeho týmový kolega Daniel Ricciardo doplatil v Brazílii na nespolehlivost, když prasklina v šasi způsobila ztrátu výkonu.
"Teď je důležité, abychom se zkrátka vrátili k získávání výsledků, na které máme. Myslím si také, že v posledních dvou závodních víkendech, kdy jsme v této bitvě neměli nejsilnější auto, jsme stále měli možnost zaznamenat dobré výsledky. To se nám nepodařilo, musíme se v tom zlepšit," vybízí Seidl svůj tým.
I kdyby se McLarenu ale nepodařilo Ferrari porazit, přesto by čtvrté místo mezi konstruktéry byl pro tým dobrý výsledek poté, co musel před sezónou přejít na pohonné jednotky jiného dodavatele (od Renaultu k Mercedesu). Vývoj byl přitom omezen a 2 volné žetony musel věnovat právě do této oblasti místo do vylepšení loňského vozu.
"Pokud by mi někdo na počátku sezóny řekl, že letos skončíme čtvrtí, tak bych to zřejmě bral. Ale zároveň jsme závodníci. Když jsme se dostali blízko k třetímu místu a pak nad Ferrari dlouhou dobu vedli, tak bychom o něj chtěli zabojovat," pokračuje šéf McLarenu.
Po loňském třetí příčce nicméně očekával letošní vzestup Ferrari, jenž nedávno nasadilo vylepšenou pohonnou jednotku: "Není to překvapením, že tým jako Ferrari se po specificky špatném ročníku vrátil silný. Nakonec se jen dostali tam, kde byste je vzhledem k jejich zkušenostem, lidem a výsledkům jejich jezdců očekávali. Řekl bych tedy, že to není překvapení."
Stáj z Maranella poprvé svůj nový hybridní systém nasadila v Rusku, kde na třetí příčku ztrácela 17,5 bodů. Od té doby byla extrémně konkurenceschopná na všech okruzích a vždy končila za vedoucí dvojicí týmů Mercedes - Red Bull. U McLarenu se vzhledem k zastavenému vývoji na letošním monopostu podobný pokrok již nedá očekávat.
#F1 Used power-unit elements before the #QatarGP 📊: pic.twitter.com/rlMIl5gu5r
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) November 18, 2021Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.