Alpine bylo ve Velké ceně Ruska minulý týden velmi rychlé, podle jejího jezdce Fernanda Alonsa mohlo skončit na pódiu. Štěstí jim však při závěrečném dešti nepřálo, přestože před ním získal řadu cenných 'skalpů' v podobě předjetí včetně o titul bojujícího Maxe Verstappena.
Španělský pilot závod začínal na tvrdých pneumatikách a během zastávek se dostal na druhou příčku za Sergia Péreze. Ke svým mechanikům zajel pozdě, ve stejném kole jako Red Bull.
Když začalo ke konci pršet, pohyboval se na šesté příčce. Dařilo se mu nalézat více přilnavosti než soupeřům a záhy byl opět třetí. Podobně jako vedoucí Lando Norris s McLarenem však na dráze setrval příliš dlouho, šance skončit na pódiu se tak rozplynula.
"Pro nás šlo očividně o dobrý závod, z pohledu výkonnosti o ten vůbec letos nejlepší. Auto bylo velmi rychlé, během celého závodu mělo velmi dobré vyvážení. V prvním stintu jsme drželi tempo s Checem [Pérezem]," ohlíží se Alonso za uplynulým víkendem.
"Pak jsme přešli na středně-tvrdé pneumatiky a dokázali jsme v jednu chvíli předjet Verstappena a ujíždět mu. Nato začalo trochu pršet, když jsme jezdili na hladkých pneumatikách. Předjeli jsme Daniela [Ricciarda], Checa a Sainze a byli jsme třetí. Proto si myslím, že jsme měli zaslouženě na pódium, auto létalo," přibližuje pilot Alpine.
"Měl jsem velkou radost. Žel pět kol před koncem přišel déšť. Někteří piloti šli do určitého rizika, jiní riskovali jinak. A my jsme měli smůlu. Nebo řekněme to takhle - ti, co skončili na pódiu, měli obrovské štěstí. Ale za těchto podmínek to je vždy loterie," lituje Alonso promarněné příležitosti.
Měl tedy po závodě radost ze zlepšené výkonnosti vozu nebo byl zklamaný kvůli tomu, že přišel o pódium? "Vypadá to, že jsme byli ultra-konkurenceschopní. Musíme tedy poznat, jestli jsme udělali něco jinak a pokusit se zlepšit před dalšími podniky, protože auto bylo velmi rychlé, což je podle mě pozitivní znamení."
"Myslím si, že určitě jsme měli skončit na pódiu, pokud jde o provedení závodu a jízdu. Byli jsme před Verstappenem a ujížděli mu, byli jsme před Sainzem," připomíná Alonso. Právě posledně jmenovaný pilot s Ferrari to nakonec dotáhl na pódiu, protože za deště zajel pro intermediálky o 2 kola dříve.
"Norris odjel úžasný závod a jen kvůli smůle neskonči na pódiu a nevyhrál svůj první závod v F1. Když tedy prší, jde i o štěstí. Jsem také zklamaný, protože když jsme 11. nebo 12., tak nikdy neprší - nikdy tedy nemáme štěstí. A dnes jsme byli třetí a zrovna zapršelo," kroutí Alonso hlavou.
"Nejsem tedy smutný. Ale rozhodně jsme neměli štěstí. Ale každý bod, který jsme letos získali, byl zasloužený, nic jsme nedostali zadarmo. Proto jsem hrdý na každý bod, který jsem letos vybojoval," dodává pilot Alpine, jež si v Rusku dalšími osmi body pojistilo svou 5. příčku mezi konstruktéry, jelikož AlphaTauri ani Aston Martin neskórovali. Jeho náskok nyní činí slušných 19 bodů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.