Alpine bylo ve Velké ceně Ruska minulý týden velmi rychlé, podle jejího jezdce Fernanda Alonsa mohlo skončit na pódiu. Štěstí jim však při závěrečném dešti nepřálo, přestože před ním získal řadu cenných 'skalpů' v podobě předjetí včetně o titul bojujícího Maxe Verstappena.
Španělský pilot závod začínal na tvrdých pneumatikách a během zastávek se dostal na druhou příčku za Sergia Péreze. Ke svým mechanikům zajel pozdě, ve stejném kole jako Red Bull.
Když začalo ke konci pršet, pohyboval se na šesté příčce. Dařilo se mu nalézat více přilnavosti než soupeřům a záhy byl opět třetí. Podobně jako vedoucí Lando Norris s McLarenem však na dráze setrval příliš dlouho, šance skončit na pódiu se tak rozplynula.
"Pro nás šlo očividně o dobrý závod, z pohledu výkonnosti o ten vůbec letos nejlepší. Auto bylo velmi rychlé, během celého závodu mělo velmi dobré vyvážení. V prvním stintu jsme drželi tempo s Checem [Pérezem]," ohlíží se Alonso za uplynulým víkendem.
"Pak jsme přešli na středně-tvrdé pneumatiky a dokázali jsme v jednu chvíli předjet Verstappena a ujíždět mu. Nato začalo trochu pršet, když jsme jezdili na hladkých pneumatikách. Předjeli jsme Daniela [Ricciarda], Checa a Sainze a byli jsme třetí. Proto si myslím, že jsme měli zaslouženě na pódium, auto létalo," přibližuje pilot Alpine.
"Měl jsem velkou radost. Žel pět kol před koncem přišel déšť. Někteří piloti šli do určitého rizika, jiní riskovali jinak. A my jsme měli smůlu. Nebo řekněme to takhle - ti, co skončili na pódiu, měli obrovské štěstí. Ale za těchto podmínek to je vždy loterie," lituje Alonso promarněné příležitosti.
Měl tedy po závodě radost ze zlepšené výkonnosti vozu nebo byl zklamaný kvůli tomu, že přišel o pódium? "Vypadá to, že jsme byli ultra-konkurenceschopní. Musíme tedy poznat, jestli jsme udělali něco jinak a pokusit se zlepšit před dalšími podniky, protože auto bylo velmi rychlé, což je podle mě pozitivní znamení."
"Myslím si, že určitě jsme měli skončit na pódiu, pokud jde o provedení závodu a jízdu. Byli jsme před Verstappenem a ujížděli mu, byli jsme před Sainzem," připomíná Alonso. Právě posledně jmenovaný pilot s Ferrari to nakonec dotáhl na pódiu, protože za deště zajel pro intermediálky o 2 kola dříve.
"Norris odjel úžasný závod a jen kvůli smůle neskonči na pódiu a nevyhrál svůj první závod v F1. Když tedy prší, jde i o štěstí. Jsem také zklamaný, protože když jsme 11. nebo 12., tak nikdy neprší - nikdy tedy nemáme štěstí. A dnes jsme byli třetí a zrovna zapršelo," kroutí Alonso hlavou.
"Nejsem tedy smutný. Ale rozhodně jsme neměli štěstí. Ale každý bod, který jsme letos získali, byl zasloužený, nic jsme nedostali zadarmo. Proto jsem hrdý na každý bod, který jsem letos vybojoval," dodává pilot Alpine, jež si v Rusku dalšími osmi body pojistilo svou 5. příčku mezi konstruktéry, jelikož AlphaTauri ani Aston Martin neskórovali. Jeho náskok nyní činí slušných 19 bodů.
Isack Hadjar předvedl v Zandvoortu skvělý výkon a vybojoval čtvrté místo na startu. Pro francouzského mladíka je to zatím nejlepší kvalifikační výsledek v F1.
Red Bullu dochází trpělivost. Helmut Marko oznámil, že Yuki Tsunoda má čas do Grand Prix Mexika, aby prokázal, že si zaslouží místo v Red Bullu pro sezónu 2026 po boku Maxe Verstappena.
Oscar Piastri vybojoval překvapivě pole position na Velkou cenu Holandska, když překonal svého týmového kolegu Landa Norrise, jenž ovládl všechny páteční tréninky.
Isack Hadjar je na pokraji startovní penalizace poté, co FIA potvrdila nasazení jeho čtvrtého a posledního motoru bez trestu před FP3 na Dutch GP. Jakékoli další překročení limitu by znamenalo posun na startu a výrazný dopad na jeho víkend.
Brit Lando Norris ovládl všechny tréninky na Velkou cenu Nizozemska a završil tak hattrick nejrychlejších časů. V závěrečné přípravě před kvalifikací porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho o čtvrt sekundy, zatímco třetí místo obsadil George Russell s Mercedesem. McLaren tak potvrzuje roli silného hráče víkendu.
Flavio Briatore potvrdil, že Alpine vede vážná jednání s Valtterim Bottasem, aby využil jeho zkušenosti k posílení týmu. Zároveň zdůraznil, že zatím nejde o žádné oficiální rozhodnutí.
McLaren pokračoval v dominantním tempu i v druhém volném tréninku na Velkou cenu Nizozemska. Lando Norris potvrdil svou formu z úvodní části programu a ovládl také odpolední jízdu, čímž završil páteční tréninky v Zandvoortu na prvním místě.
Inženýr Ferrari Francesco Cigarini je přesvědčen, že potíže Lewise Hamiltona v týmu pramení z absence osobnosti podobné Niki Laudovi. Podle něj chybí zkušený prostředník, který by dokázal propojit jezdce s týmem a zlepšit vzájemnou komunikaci i spolupráci.
Lando Norris ovládl první trénink po letní přestávce s McLarenem na prvním a druhém místě. Debutant Mercedesu Andrea Kimi Antonelli vyjel mimo trať a způsobil červenou vlajku.
Lando Norris připustil, že rozhodnutí McLarenu o rozdělené strategii v Maďarsku nebylo „zcela harmonické jako tým“. Přesto zdůraznil, že on i jeho týmový kolega si rádi hrají se strategickými možnostmi individuálně a oceňují možnost přizpůsobit taktiku svému závodu.
Fernando Alonso vyzdvihuje schopnosti Alexe Paloua a věří, že by se dokázal rychle přizpůsobit Formuli 1.
Mercedes má George Russella i Andreu Kimi Antonelliho pod smlouvou pouze do konce roku 2025. V minulosti se sice spekulovalo o možném příchodu Maxe Verstappena, avšak tyto úvahy mezitím utichly.