Stratégové Stříbrných šípů byli v deštivém závěru Velké ceny Ruska neoblomní poté, co Lewis Hamilton po prvním pokynu odmítl zajet k výměně pneumatik raději následujíce Landa Norrise, jenž od svého týmu dostal odlišné informace ohledně blížící se přeháňky.
Brit v dalším kole nakonec poslechl, zatímco vedoucí Lando Norris zůstal v sílícím dešti na dráze, a na přechodných pneumatikách dojel si pro své 100 vítězství ve Formuli 1. Jeho Mercedes si byl jistý nutnosti zastávky, McLaren svému jezdci sdělil, že bude pršet pořád stejně.
Hamilton v rozhovoru přiznává, že nechtěl do boxů zajet, stejně jako Norris: "Můj tým byl dnes skvělý, já jsem však první pokyn ignoroval. Říkal jsem si: 'Ne, je hned přede mnou!'" Vy vypjatém závěru však dal na důrazný pokyn stratégů a svého závodního inženýra Peta Bonningtona.
Lando must have been gutted but he still found time to congratulate Lewis 👍#RussianGP #F1 pic.twitter.com/li8IJwsiP8
— Formula 1 (@F1) September 26, 2021Podle šéfa týmu Tota Wolffa to bylo pro jezdce těžké vnímat celkový obraz, neznali data a časy soupeřů přecházejících na intermediálky: "Myslím, že pro jezdce to je vždy těžké, když je trať z poloviny suchá a ta druhá je zkrátka trochu mokrá."
"My jsme věděli, že přichází velký déšť. Valtteri proto zastavil o kolo dříve, poté byla naše předpovědní žába a stratégové pevně přesvědčeni o nutnosti zastávky," přibližuje šéf Stříbrných šípů závod, jehož velkou část trávil Hamilton za Norrisem bez šance na předjetí.
"Byli jsme připraveni na těžký závěr, ať už bychom Landa na dráze předjeli či nikoliv. Pak přišel déšť a bylo to nevyzpytatelné. Chápu, proč to pro McLaren bylo tak těžké přijmout to rozhodnutí, jestli zůstat na dráze nebo zamířit do boxů. Jako lídr můžete pouze ztratit. My jsme z toho dnes těžili a pro fanoušky to bylo, myslím, skvělé," shrnuje Wolff.
After the most dramatic of finishes in Sochi, a debrief between @LewisHamilton and @LandoNorris 💬#RussianGP #F1 pic.twitter.com/c2SnM3M8zc
— Formula 1 (@F1) September 26, 2021Zklamaný Norris své rozhodnutí zůstat na mokré trati zdůvodňuje slovy: "Do té doby bylo dostatečně suché pro hladké pneumatiky. Bylo to náročné v zatáčkách 5 - 7, ale druhá strana okruhu byla suchá. Proto jsme se rozhodli... Bylo mi řečeno, že bude pršet pořád stejně.
"Tobě zřejmě řekli něco jiného," usmívá se ve společném pozávodním rozhovoru na Hamiltona. "Jo, jo, jo... Můj tým byl dnes skvělý," reaguje šťastný rekordman.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.