McLaren má podle svého ředitele Andrease Seidla jasný plán, kdy se v letošní sezóně začne naplno věnovat svému vozu pro rok 2022. To Formuli 1 čekají rozsáhlé změny včetně přechodu na novou generaci monopostů.
Stáj z Wokingu velmi dobře vstoupila do letošního ročníku po loňském třetím místě mezi konstruktéry. Lando Norris skončil před dvěma týdny v Imole na pódiu, velmi dobré kolo předvedl i v kvalifikaci, kde mu byl jeden čas škrtnut kvůli drobnému porušení limitů dráhy - jinak by do závodu startoval z 2. řady.
Většina týmů nyní zvažuje, nakolik ještě vyvíjet letošní auta a kdy se začít naplno věnovat těm příštím, jež budou hodně odlišná. McLaren má jasný plán, od kterého se nechce nechat příliš odklonit současným soubojem s Ferrari a AlphouTauri o 3. příčku v šampionátu.
"Samozřejmě nevím, co plánuje Ferrari, ale z naší strany si myslím, že máme jasný plán toho, co chceme letos udělat a kdy přepnout na příští rok. Jde pochopitelně trochu o živé rozhodnutí. Nezáleží jen na tom, jak jste momentálně konkurenceschopní ve srovnání s Ferrari nebo s AlphouTauri," popisuje Seidl.
"Bude záležet i na tom, jestli vidíte potenciál u dalšího testování, například v aerodynamickém tunelu, protože když pozorujete slibné směry, pak byste mohli dojít k závěru: 'Hele, dejme tomu ještě dva nebo tři pokusy, protože bychom tím mohli letos ještě docela dost získat.'"
"Nebo se to bude ubírat jiným směrem, kdy si řeknete, že je v podstatě hotovo, protože byste museli investovat mnohem více energie a času do dalších pokroků, což vás může vést k tomu, že to zabalíte ještě dříve, než jste plánovali."
"Řekl bych tedy, že máme jasný plán a flexibilitu, abychom ho upravili. Myslím si však, že více záleží na potenciálu, který pozorujeme u různých směrů," přibližuje Seidl rozhodování týmu, který dosáhl meziročně největších pokroků poté, co měřeno nejlepšími sektory kvalifikace v Imole ukrojil 1,2 % z náskoku absolutní špičky (viz graf níže).
"Samozřejmě, že si chceme letos vést dobře. Chceme si udržet tento pozitivní postup. Zároveň je ale ta cesta, kterou se vydáváme, jasná. Chceme se dostat zpět do čela. Proto chceme také využít tuto příležitost nových pravidel, jež vejdou v platnost příští rok," pokračuje Seidl.
Rozpočtový strop na toto rozhodování podle něj zatím nemá žádný vliv: "Odteď dále je vše zastropováno a my jsme týmem, který se pohybuje v rámci tohoto omezení, takže to na peníze, které letos nebo příští rok utratíme, nemá opravdu žádný vliv."
"Samozřejmě ale musíte zajistit, abyste vzhledem k distribuci peněz na letošní a příští auto měli tu správnou rovnováhu, která by vám umožnila slušný vývoj příštího vozu. Pokud jde o samotné rozhodnutí, tak pro mě je spíše sportovního a technického charakteru," dodává šéf McLarenu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.