Část fanouškovské obce doufá, že nová pravidla, jenž začnou platit v roce 2022 zastaví dominanci Mercedesu. Max Verstappen si tím ale není jistý.
Nová pravidla měla ve Formuli 1 původně vejít v platnost příští rok. Jenže koronavirová epidemie vše odsunula až na sezonu 2022. Ta vejde do dějin zbrusu novými stroji, které se budou vyznačovat naprosto odlišným designem i charakteristikami. Mnozí v tom vidí šanci na zastavení dlouhotrvající dominance Mercedesu, která trvá počínaje ročníkem 2014.
Max Verstappen je ale zdrženlivější. „Nemyslím si, že by to bylo o zastavení Mercedesu. „Majitelé F1 se spíš snaží víc poslouchat nás jezdce a týmy. Chtěli bychom lepší závodění, víc soubojů.... To je z mého pohledu cíl nových pravidel."
V čem budou nové regule odlišné? Půjde především o zjednodušenou aerodynamiku, díky ní by piloti měli být schopni snáze pronásledovat jiný vůz a držet se jej v těsném závěsu. Velká revize potká například přední křídlo, které bude výrazně méně sofistikované.
„Aktuální problémy byly vidět v Imole. Valtteri jezdil s poškozeným autem, které bylo o několik desetin na kolo pomalejší. Já ho ale dlouhou dobu nemohl předjet, přestože jsem byl výrazně rychlejší. Tohle se musí vyřešit," praví Verstappen.
K celé problematice se nedávno vyjádřil také Ross Brawn. Podle něj se Formule 1 vydala před sezonou 2017 špatným směrem. Cílem tehdy bylo mít co nejrychlejší (nejefektivnější) vozy, což ale zapříčinilo zhoršení závodění jako takového. Dá se proto říct, že Formule 1 musí udělat několik kroků zpět, aby se posunula dopředu.
Podaří se to?
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.