Část fanouškovské obce doufá, že nová pravidla, jenž začnou platit v roce 2022 zastaví dominanci Mercedesu. Max Verstappen si tím ale není jistý.
Nová pravidla měla ve Formuli 1 původně vejít v platnost příští rok. Jenže koronavirová epidemie vše odsunula až na sezonu 2022. Ta vejde do dějin zbrusu novými stroji, které se budou vyznačovat naprosto odlišným designem i charakteristikami. Mnozí v tom vidí šanci na zastavení dlouhotrvající dominance Mercedesu, která trvá počínaje ročníkem 2014.
Max Verstappen je ale zdrženlivější. „Nemyslím si, že by to bylo o zastavení Mercedesu. „Majitelé F1 se spíš snaží víc poslouchat nás jezdce a týmy. Chtěli bychom lepší závodění, víc soubojů.... To je z mého pohledu cíl nových pravidel."
V čem budou nové regule odlišné? Půjde především o zjednodušenou aerodynamiku, díky ní by piloti měli být schopni snáze pronásledovat jiný vůz a držet se jej v těsném závěsu. Velká revize potká například přední křídlo, které bude výrazně méně sofistikované.
„Aktuální problémy byly vidět v Imole. Valtteri jezdil s poškozeným autem, které bylo o několik desetin na kolo pomalejší. Já ho ale dlouhou dobu nemohl předjet, přestože jsem byl výrazně rychlejší. Tohle se musí vyřešit," praví Verstappen.
K celé problematice se nedávno vyjádřil také Ross Brawn. Podle něj se Formule 1 vydala před sezonou 2017 špatným směrem. Cílem tehdy bylo mít co nejrychlejší (nejefektivnější) vozy, což ale zapříčinilo zhoršení závodění jako takového. Dá se proto říct, že Formule 1 musí udělat několik kroků zpět, aby se posunula dopředu.
Podaří se to?
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.