Jízda jako na ledu. V Turecku během třetího tréninku pršelo a tak to jezdcům hodně klouzalo. Nejrychlejší čas si v úvodu ještě na předchodných pneumatikách připsal Max Verstappen.
V Turecku je aktuálně 13 °C a trať má 15 °C. Navíc je předpovídán déšť. Přes noc pršelo a jestliže to včera na Istanbul Parku klouzalo, dnes to nebude lepší.
Včera v trénincích zajel nejrychleji Max Verstappen. Lewis Hamilton neskrýval nespokojenost právě kvůli novému povrchu, kvůli kterému jen těžko hledal přilnavost. Na konci boxové uličky se objevuje zelená a jako první vyráží na trať Grosjean, kterého následují obě Ferrari.
Jelikož se podle předpovědi nemá počasí zlepšit ani do kvalifikace, týmy se budou snažit získat i v nepříznivých podmínkách co nejvíce dat. Hodně to klouže a už v prvních minutách například Pérez dostal hodiny. Všichni jezdci na trati mají přechodné pneumatiky, do čela se s časem 1:50,916 min. dostává Leclerc.
Brzy jej však překonává Verstappen (čas 1:48,485 min). Leclerc ťuknul do Ocona, který se roztočil. A začalo pršet... Jezdci tak míří do boxů pro pneumatiky do mokra. Hodiny dostal například i Norris, Kvjat či Sainz. Problémy představuje například zatáčka číslo sedm. Časy, které piloti po patnácti minutách tréninku zajíždějí, většinou nejsou ani pod dvě minuty.
🌧⛸ #TurkishGP pic.twitter.com/DYQiJmCKFt
— McLaren (@McLarenF1) November 14, 2020
Po dvaceti minutách byli na trati alespoň v instalačním kole všichni závodníci. Měřený čas zatím nezajeli jezdci Williamsu ani Hamilton. "Rozhodně to dost klouže, ale jestli budou podobné podmínky v závodě, musíme se na to připravit," uvedl Lecler.
Průběžné pořadí po polovině tréninku: Verstappen, Leclerc, Albon, Ocon, Norris, Vettel, Pérez, Bottas, Magnussen, Stroll, Ricciardo, Sainz, Giovinazzi, Gasly, Grosjean, Räikkönen, Kvjat.
A trať utichla, všichni jezdci zajeli do garáže, zatímco déšť je stále intenzivnější... Uvidíme ještě vůbec někoho na trati? Zbývá ještě více než dvacet minut do konce tréninku.
Wet visor = wet track 🌧 Both our drivers are out their cars and keeping dry!#RSspirit #TurkishGP pic.twitter.com/6N6xV1yWPe
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) November 14, 2020
A deset minut před koncem trať ještě ožívá. Podmínky jsou sice náročné, ale vyjely oba vozy týmů Alpha Tauri a Alfa Romeo. Giovinnazi měl namále, ztratil kontrolu a naštěstí svůj vůz nerozbil o bariéru v zatáčce číslo tři. To neodradilo Mercedes, Bottas i Hamilton v posledních minutách také zamířili na trať. "Je to šokující, absolutně chybí přilnavost, je to nebezpečné," hodnotí jízdu stávající mistr světa.
🛑 The brakes have certainly been put on this session for the time being - there's not a single car on track 🌧️#TurkishGP #F1 pic.twitter.com/iRVCrqpOKw
— BWT Racing Point F1 Team (@RacingPointF1) November 14, 2020 A více už se v tomto tréninku nestane. Nejvíce kol zajel Vettel a to čtrnáct, naopak nejméně oba jezdci týmu Williams (po jednom kole).We didn’t learn much (but we learnt something): a very wet FP3 comes to an end 🏁 #TurkishGP pic.twitter.com/j6h4CnkWot
— Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracing) November 14, 2020
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.