Mercedes původně nevěřil senzorům, které ukazovaly, že Valtteri Bottas od druhého kola po přejetí úlomků z Ferrari přišel až o 50 bodů přítlaku. Jak k tomu došlo?
Finský pilot byl ve vedení závodu, když přejel přes ulomenou bočnici z předního křídla monopostu Sebastiana Vettela. Ta na trati zůstala v zatáčce Tose po jeho kontaktu s Kevinem Magnussenem - Dán se tehdy roztočil, ale pilot Ferrari po vyšetřování za to potrestán nakonec nebyl.
Bottas se vyhnul defektu, když přejel přes úlomek středem vozu, jenže ten se zasekl v oblasti podlahy. Telemetrie ihned signalizovala velkou ztrátu přítlaku, ale Mercedes z počátku nevěřil tomu, jak je problém velký, protože si jejich jezdec stále držel vedení.
"Zaznamenal jsme velký pokles ve výkonnosti, problémem je ale velikost jeho dopadu na čas na kolo. Když to na něj převedete, šlo o sedm či osm desetin sekundy. Z počátku jsme senzorům fakt nevěřili, protože jsme sledovali, jak na to Valtteri tlačí a dokáže zajíždět celkem slušné časy, když to bylo zapotřebí. Dokázali jsme si budovat trochu náskok," popisuje šéf traťových inženýrů Andrew Shovlin.
"A při tom je velmi těžké stanovit absolutní ztrátu v časech na kolo, protože auto může být ovlivněno nelineární způsobem na okruhu nebo se chovat odlišně v různých směrech a zatáčkách. Ale na počátku jsme nemohli uvěřit tomu, o jak velkou ztrátu šlo," přiznává.
Jak to, že tak obrovský červený úlomek si Mercedes nevšiml a nevytáhl ho při první zastávce v boxech? "Nevěděli jsme, co to bylo. Když se podíváte na velikost toho kousku a fakt, že je červený, tak nemůžete uvěřit tomu, že jsme jej v kamerách neviděli."
Seeing modern #F1 cars racing at Imola was 🍿😍 pic.twitter.com/scG5SCSS4m
— Formula 1 (@F1) November 2, 2020"Jenže byl zaseknutý uvnitř a viditelná byla černá oblast. A protože tam je celé auto černé, tak jsme ho nemohli vidět. Kdybychom ho viděli, tak bychom zřejmě odvedli lepší práci při jeho vytažení během první zastávky," vysvětluje Shovlin.
"Byla to pro něj smůla. Rozhodně učinil správné rozhodnutí, když se rozhodl úlomek rovně přejet. Kdyby ho totiž trefil pneumatikou, velmi pravděpodobně by to ihned způsobilo defekt. Zareagoval tedy správně. Celé dopoledne ho to ale drželo zpět, i když nešlo o jeho vlastní chybu," dodává zástupce Mercedesu.
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.