Poslední tréninkové jízdy před samotnou kvalifikací byly ovlivněny počasím. Zpočátku byla aktivita na trati celkově spíše sporadická, ale v jejím závěru ukázal Max Verstappen, že se s Red Bullem bude muset pro zbytek víkendu vážně počítat.
Na začátku třetího tréninku byla trať po předchozím dešti ještě místy vlhká, nejvíc mokro bylo v boxové uličce. Vlhkost vzduchu se pohybovala na docela vysoké hodnotě 85%, teplota okolního vzduchu kolem 15°C, povrch tratě měl teplotu o tři stupně vyšší, jinak na mexickém okruhu panovalo téměř bezvětří.
Pierre Gasly, Marcus Ericsson a Stoffel Vandoorne první na trati, v prvních minutách se objevilo na trati celkem deset jezdců a s výjimkou jezdců Williamsu Lance Strolla a Sergeye Sirotkina, kteří vyrazili na dráhu na drážkovaných pneumatikách s modrým proužkem (do mokra), tak ostatní vsadili pro začátek na pneumatiky přechodné se zeleným označením.
Po úvodním rozjezdu nastala menší odmlka, až osm minut po začátku třetího tréninku se z top týmů odhodlali k „instalační“ jízdě Kimi Räikkönen na Ferrari a Valtteri Bottas z Mercedesu, oba opět na zelených pirellkách. Závodní dráhu si následně „očuchali“ Carlos Sainz a Lewis Hamilton, avšak po prvních deseti minutách byla tabulka časů naprostou prázdnotou, stejně tak na delší dobu absolutně utichl provoz na trati.
Konečně téměř v polovině třetího volného tréninku narušil místní klid Sebastian Vettel. I německý jezdec zvolil k úvodnímu průzkumu přechodnou směs. Krátce nato byl Fernando Alonso prvním odvážným, jenž nasadil bezdrážkové pneumatiky a to rovnou ty nejměkkčí (hypersofty). Španělský závodník po dotazu svého inženýra odvětil, že je se současnými podmínkami celkem spokojen a zaznamenal čas 1:21.213, do té doby jediný oficiální údaj v časomíře.
The final 60 minutes of practice in Mexico, in bite-size formWho'll carry their speed into qualifying? 🤔#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/0legol2IxY
— Formula 1 (@F1) October 27, 2018Dalším, kdo už považoval trať dostatečně suchou na slicky byl Pierre Gasly. Pilot Toro Rosso přidal do tabulky další řádek, avšak o více než čtyři sekundy pomalejší (1:25.395), další pokus vylepšil na hodnotu 1:24.739. Kimi Räikkönen na hypersoftech nasadil tempo a s časem 1:20.785 se usadil v čele zatím prořídlého pořadí.
Podmínky na dráze se postupně zlepšovaly, potvrdil to dvacet minut před koncem Stoffel Vandoorne (1:20.348). Přesto v této době zajelo jakýkoli čas pouze čtveřice jezdců, v tento moment se naštěstí rozjela větší část pole a rychlost monopostů navyšovat. Charles Leclerc mezitím poskočil na první příčku (1:18.952), těsně před Kimim Räikkönenem, se kterým si od příští sezóny vymění závodní sedačky.
Víc jak další desetinu ubral Valtteri Bottas, hned ho opět přeskočil monacký pilot ve svém sauberu a následně další víc jak půl sekundy ukrojil z nejlepšího času Sebastian Vettel (1:17.836), za ním se usadil Carlos Sainz a velmi rychle se na druhou pozici dostal Max Verstappen (1:17.918).
Časy dále padaly jako opravdu zralé hrušky, když necelou čtvrthodinu před koncem byl vyhlášen režim virtuálního safety caru kvůli Valtteri Bottasovi, z jehož vozu se vyvalil kouř. Finský pilot reportoval do rádia závadu na hydraulickém systému a další účast v tréninkových jízdách tak pro něj definitivně skončila.
Charles Leclerc na to šlápl a vyšvihl se do čela tabulky s časem 1:17.059, byl v tu chvíli rychlejší než další vůz Mercedesu v rukou Lewise Hamiltona, který pět minut před koncem pouze zlepšoval vlastní sektorové časy (1:17.725). Dalším rychlou formulí na trati bylo Ferrari s Kimi Räikönnenem na palubě (1:17.442), avšak ani ten nesestřelil monackého závodníka z první pozice.
To se podařilo až Maxi Verstappenovi (1:16.385), což bylo skoro dalších sedm desetin dolů a potvrdil tak solidní formu Red Bullu. Lewis Hamilton se dalším pokusem přiblížil (1:16.538), což stačilo na druhé místo, Sebastian Vettel se usadil hned za britským pilotem na třetí příčce (1:16.566). Nejlepší čas tréninku ještě nakonec v jeho samotném závěru vylepšil opět Max Verstappen (1:16.284).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.