VC EVROPY - BAKU, 3.TRÉNINK - Jak probíhala příprava na kvalifikaci v Baku?
Ve třetím tréninku Formuli 1 přivítalo slunečné počasí, teplota tratě se na začátku vyšplhala na 47°C, vzduchu na 28°C. Foukal ale velmi silný vítr - až 20 km/h. I třetí trénink začal poměrně kontroverzně, Bottas si poškodil auto poté, co přejel podélný kryt kabelů v boxové uličce. Část jeho krytu se odlomila a poškodila Bottasovu podlahu a oblast bočnic. Činovníci před vzniklou díru umístili kužel, aby přes ni nikdo už neprojel.
Pirelli pro tento trénink snížilo limity pro tlaky pneumatik - z 22 PSI na 21 PSI, to by mělo zvýšit výkonnost aut a zlepšit práci s pneumatikami. Dále byly odstraněny některé obrubníky, které včera činily problémy, protože špatně držely. Nahrazeny byly namalovanými obrubníky.
Po čtvrthodině se na čele usadily red bully, nevyšší rychlosti pro zajímavost zatím zaznamenaly force indie. Vše je ale nepříliš reprezentativní, jelikož mnoho pilotů ještě nezačalo zajíždět rychlá kola. Několik pilotů si prožilo velmi těžké chvilky, Massa dostal smyk v 15. zatáčce a zadním kolem se dotkl zdi, Sainz probrzdil ve 4. zatáčce.
Po 23 minutách se na čele usazují mercedesy, Rosberg jde do čela s časem 1:45,435 min, Hamilton si prožil horkou chvilku při jeho rychlém kole, když málem dostal smyk v jedné z rychlých zatáček. Smyk naštěští podchytil, jinak by skončil velmi tvrdě ve zdi. Hamilton zřejmě hledá limity tratě, při nájezdu na dlouhou rovinku se mu smýkla zadní část vozu. Na svého týmového kolegu ztrácí přes 2 desetiny.
#F1 #EurpeanGP FP3 - Top speeds (Sector 3): @nico_rosberg holds record with 353kph pic.twitter.com/uWF2NgHIxd
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) 18. června 2016Vettel se v polovině tréninku dostává na 3. místo, na Rosberga ztrácí čtvrtsekundu. Räikkönen mezitím hlásí problémy s motorem, možná znova MGU-K, a to i přestože má Iceman na dnešní den jiný motor. Po půlce tréninku zajela velká část pilotů do boxů. Na třetí místo jde Ricciardo se ztrátou necelých dvou desetin na Rosberga.
Mercedesy však vyjely na čerstvých pneumatikách. Rosberg jde na čelo s časem 1:44,610 min, na druhé místo jde Hülkenberg se ztrátou 9 desetin. I Vettel se pokoušel zajet rychlé kolo, ale skončil se ztrátou sekundy 5. Překvapivě dobré kolo zajel Alonso, na 8. místě ztrácí jen 1,5 sekundy.
Hamilton stále nezajel konkurenceschopné kolo, ale díky nízkému opotřebení pneumatik zde není problém na pneumatikách zajet nejrychlejší kolo až při několikátém pokusu. I při třetím tréninku je na denním pořádku stálé mávání žlutých vlajek, a to hlavně v prvním sektoru - zatáčky 3 a 1 jsou stále problém. Räikkönen vyjíždí na trať pro problémech s motorem, jde na 9. místo. Do konce tréninku zbývá pár minut.
Až na konci tréninku na ta Hamilton pořádně šlápnul, na Rosberga získal čtvrt sekundy a s časem 1:44,352 jde na první místo. A když začaly vlát šachovnicové vlajky, Perez opřel své auto do bariér. Poškodil celou pravou stranu svého auta. Force India bude mít před kvalifikací hodně práce.
.@SChecoPerez contro il muro, stava girando forte, peccato!Un errore che rischia di costargli caro!#SkyEuroF1 pic.twitter.com/ehXAZk0ZH1
— Sky Sport F1® HD (@SkySportF1HD) 18. června 2016Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.