Druhý trénink japonské Velké ceny pro sebe získává Mark Webber. Místo závěrečného boje o nejrychlejší čas se trénink odehrával v duchu boje o udržení se na trati. K vidění byl jeden smyk za druhým.
Zatímco mnozí v Evropě právě vycházejí ze svých domovů do škol, školek a zaměstnání, v Japonsku na okruhu v Suzuce startuje druhý volný trénink. Závidět můžeme příjemných 27 stupňů, kterých se my dnes určitě nedočkáme.
Hned v úvodním kole vyjíždí kromě dalších jezdců i Heikki Kovalainen, který dostává smyk a vyjíždí na okamžik mimo trať. Podobně bojuje s tratí i Vergne a Maldnoado. Do smyku se dostal také Paul di Resta, který na rozdíl od zmíněných jezdců svůj vůz nezvládl a bočně narazil v zatáčce Spoon do svodidel – trénink pro něj dnes definitivně končí. Po prvních pěti minutách je trénink přerušen červenými vlajkami.
Po restartu už jsou jezdci opatrnější a místo boje s tratí se soustředí na boj s časem. Ten nejrychlejší pro sebe prozatímně utrhuje Fernando Alonso (1:34,287). Jeho čas se snaží trumfnout Lewis Hamilton, ale stačí jedno malé probrždění a s ním i ztráta potřebné desetinky. Kimimu Räikkönenovi v souboji o nejrychlejší kolo brání problém se systémem KERS, který nutí jeho auto odstavit do boxů a pokusit se najít jeho příčinu.
Před Alonsa se těsně za sebou dostali Button (1:34,150) s Webberem (1:34,188). Jedná se o setinky sekundy, nikdo prozatím nemá výraznou převahu. Do sedmi desetin sekundy se prozatím vejde deset aut, vypadá to, že nás tento víkend čeká napínavá podívaná!
Pořadí po 30 minutách tréninku: 1.Button 1:34.150, 2. Webber 1:34,188, 3. Grosjean 1:34,259, 4. Alonso 1:34,287, 5. Hamilton 1.34,304, 6. Vettel 1:34,481, 7. Perez 1:34,486, 8. Massa 1:34,515, 9. Hülkenberg 1:34,709, 10. Kobayashi 1:34,873, 11. Senna 1.35,379, 12. Maldonado 1:35381, 13. Räikkönen 1:35,622, 14. Ricciardo 1:36,020, 15. Petrov 1:36:137,16. Vergne 1:36,287, 17. Kovalainen 1:37, 362, 18. Glock 1:37,519, 19. Pic 1:38,286, 20. De la Rosa 1:38,761, 21 Karthikeyan 1:39,029.
Kamery se nově zaměřují Vettela, který si po 35 minutách utrhává jedno nejrychlejší kolo za druhým a jako jediný se prozatím dostává pod hranici minuty a třiceti čtyř sekund (1:33,961). Za nedlouho jej následuje Kamui Kobayashi a zaostává o pouhých dvaadvacet tisícin sekundy (1:33,983).
Jejich snahy ale výrazně shazuje Jenson Button, který svůj čas dokázal snížit o dalších šest desetin (1:33,349). S rychlými koly se najednou roztrhl pytel, do čela se ihned po Buttonovi dostává Grosjean čase již velmi blízkým hranici minuty a třiatřiceti sekund (1:33,107). Časové rozdíly mezi jezdci se postupně natahují, prozatím poslední jezdec s časem, Pedro de la Rosa, zaostává o více než pět a půl sekundy.
Prvním, kdo boří hranici minuty a třiatřiceti sekund, je Sebastian Vettel (1:32,836), jeho dominanci se snaží překazit Fernando Alonso, ale první pokus mu nevychází. Jeho týmový kolega Felipe Massa mezitím bojuje více se svým vozem než s časem na trati. Místo Alonsa bere prozatímně nejrychlejší kolo Lewis Hamilton (1:32,707). To si ale nenechal líbit Mark Webber a Lewise po jednom kole poráží (1:32.493).
Pořadí po 60 minutách tréninku: 1. Webber 1:32,493, 2.Hamilton 1:32,707,3. Vettel 1:32,836, 4. Hülkenberg 1:32,987, 5. Alonso 1:33,093, 6. Grosjean 1:33.107, 7. Button 1:33.349, 8. Senna 1:33,604, 9. Massa 1:33,614, 10. Schumacher 1:33,750, 11. Perez 1:33,903, 12. Kobayashi 1:33,983, 13. Rosberg 1.34,254, 14. Maldonado 1:34,300, 15. Ricciardo 1:34.863, 16. Vergne 1:35,080, 17. Räikkönen 1:35.622, 18. Kovalainen 1:35.711, 19. Petrov 1:35,870, 20. Glock 1:36,713, 21. Pic 1:36,714, 22. De la Rosa 1:37,342, 23. Karthikeyan 1:38,466 min.
Jsme v poslední dvacetiminutovce a na trati jsou téměř všichni jezdci. Jedním z výjimek je stále Kimi Räikkönen, kterému byl systém KERS odejmut z vozu a tým se usilovně snaží najít příčinu závady. I přesto, že Kimi stále vytrvale čeká v autě, připraven co nejdříve vyjet na trať, pravděpodobnost, že stihne několik rychlých kol, se rapidně snižuje.
Místo zrychlování časů jezdců na konci tréninku dochází napříč celým pořadím k jejich natahování, a to v řádu několika sekund. Svůj čas rozhodně nezrychlí Michael Schumacher, který třináct minut před koncem dostává vlastní vinou smyk a naráží do svodidel. Vše se ale obejde pouhým vyvěšením žlutých vlajek.
Mimo trať, tentokrát ale bez kontaktu, se dostává také Felipe Massa, ten se ale z kačírku dokázal dostat zpět na trať, nicméně minimálně přední pneumatiky jsou na odpis. Obrazem se na okamžik dostáváme k Sebastianovi Vettelovi, který si stěžuje na silné vibrace vozu v posledních třech kolech.
Kimimu Räikkönenovi se pět minut před koncem podařilo vrátit na trať a ve spěchu lehce zápolí s tratí, když se levými koly dostává na trávu. Před cílovou rovinkou po prudkém brždění ztrácí drahocenné setinky sekundy a také trochu gumy z levé přední gumy. Jeho čas nestačí na lepší než 14. místo.
Protože jezdci na konci tréninku jezdí s plně natankovaným vozem, dalších zlepšení časů už se nedočkáme. O poslední zpestření se postaral Vitaly Petrov, který najednou ztrácí zadní křídlo a následně se kvůli změně aerodynamického odporu dostává do smyku a končí mimo trať.
Přehled všech časů druhého tréninku: zde (PDF).
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.