Lotus je pravděpodobně přes svůj zánik nejslavnějším britským týmem Formule 1 a protipólem italského Ferrari. Přísavný efekt byl úspěšným počinem, který určil směr dalšího vývoje.
Vozy Lotus byly po dlouhé roky svého velmi úspěšného účinkování v motoristickém sportu známy jako představitelé progresivních myšlenek svého nebývale technicky osvíceného konstruktéra Colina Chapmana, zakladatele věhlasné britské značky.
Ač si to málokdo uvědomuje, Chapman byl tím, kdo určil z velké části vzhled dnešních vozů Formule 1. Jako jeden z prvních konstruktérů v F1 si povšiml možností, které skýtal proudící vzduch kolem rychle se pohybujícího tělesa. Výsledkem jeho zaujetí aerodynamikou byly první náznaky spoilerů na do té doby čisté doutníkové konstrukci vozů.
Colin Chapman však rozvíjel své zaujetí pro přísavný efekt dál. Lotus 80, 81 ani 81B příliš krásy ve srovnání se svým předchůdcem nepobral. Přední spoiler zmizel postupně úplně. Nos 81ky byl konstruován jako vstupní vzduchový difuzer, konec imaginární trubice pod středem vozu končil až u zadního výrazně redukovaného spoileru. Řešení sice produkovalo obrovský přítlak, ale jízdní vlastnosti nového monopostu byly často nevypočitatelné. Lotus díky tomu přestal bojovat o tituly a na soupeře nestačil.
Přísavný efekt objevený Colinem Chapmanem byl nebývale úspěšnou inovací a doslova mílovým krokem ve vývoji vozů Formule 1. Jeho stinnou stránkou byly však těžké havárie a ztráty na životech při náhlé ztrátě podtlaku pod vozem, díky čemuž byly pružné lemy a využívání přísavného efektu Mezinárodní automobilovou federací později zakázány.
Hlavní protagonista myšlenky Chapman v roce 1982 zemřel a Lotus na svoji suverenitu s modelem 79 již nikdy úplně nenavázal. Formule 1 na čas opustila hledání dalších možností v oblasti aerodynamiky, aby se zaměřila na hnací agregáty s mamutí silou, turbomotory. S postupem času se však znovu navrátila k proudění vzduchu a jeho maximálního využití. Konstruktéři se s příchodem 21. století přestěhovali do aerodynamických tunelů...
Foto: www.f1-fact.com
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.