Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (1/6)

, foto:
iM3 1. dubna 2013 15:20
Sdílej:

McLaren patří k nejúspěšnějším a nejstarším týmům formule 1. Historii v šampionátu F1 má jen o něco málo kratší než Scuderia Ferrari, působící v závodech mistrovství světa od prvopočátku. Letos je to padesát let, co se Bruce McLaren postavil na vlastní nohy a založil tým s ptákem Kivi ve znaku.

V následujícím několikadílném seriálu se podíváme na etapu stáje McLaren, vedenou do roku 1970 jejím zakladatelem Brucem McLarenem. Kdo by to byl řekl, že z klučiny trpícího v dětství Perthesovou nemocí – charakteristickou pro poruchu cévního zásobení hlavice kyčelního kloubu – vyroste závodní pilot, jehož příjmení se bude nepřetržitě skloňovat i desítky let po jeho smrti.ROZPORUPLNÁ PREMIÉRA    Sezónu formule 1 roku 1966 otevírá závod v ulicích Monte Carla. Nejvýhodnější pozici na startu získává dvojnásobný šampion Jim Clark. Jako jediný se dostává pod hranici jedné minuty a třiceti vteřin. Jeho čas je o dvě a půl vteřiny rychlejší než rekord Grahama Hilla z předchozího roku. Soupeři na Clarka nestačí, John Surtees ždímá rudé ferrari na maximum, ale před uměním nadaného Skota mu nezbývá než smeknout. S třívteřinovou ztrátou na Jima Clarka se potýkají Bruce McLaren a Jack Brabham. Pro dvojici to znamená desátou, resp. jedenáctou příčku. Od sebe je dělí jedenáctiletý rozdíl, ale jinak toho spolu mají hodně společného – oba pocházejí od protinožců, oba jsou technicky nadaní a oba řídí monoposty vlastní konstrukce. Mlčenlivý „Black Jack“ je ve formuli 1 zkušeným profesionálem. Aniž by to tušil, rok 1966 bude jeho vítězným. Naopak Bruce McLaren je v roli konstruktéra naprostým nováčkem.V Monaku poháněl jeho bílý monopost osmiválcový motor Ford, používaný v americké sérii IndyCar.  Bruce pořídil agregát za dobré peníze, ale na bratříčka Ford vyvíjeného firmou Cosworth zdaleka nestačil. Bruce vydržel v GP Monaka jen půl hodiny, únik oleje jej donutil odstoupit.

Bruce McLaren ve voze vlastní konstrukce - McLaren M2B

V další grand prix sáhl po jiném agregátu – a neudělal dobře. Italským motorem Serenissima učinil nedobrovolný krok zpět. Na okruhu Spa-Franchorchamps v Belgii zajel nejpomalejší čas, k tomu se přidaly technické problémy, jež Brucovi znemožnily nedělní start. Italskou techniku vyzkoušel ještě dvakrát. Ve Velké Británii dojel šestý a v Nizozemí ho opět zklamal motor. Na závody za Atlantickým oceánem raději povolal zpět do služby osmiválcový Ford a v USA s ním získal páté místo. V Mexiku Bruce odstranil kryt motoru a zvýšil chlazení ve vysokých vedrech, ani tato úprava však nepomohla a agregátu došel po několika kolech dech. Celkově tři body roku 1966 nebyly to, v co Bruce McLaren doufal.To byla na úvod seriálu premiérová sezona  McLarenu. V dalším dílu už to vezmeme popořadě a podíváme na dobu před formulí 1, kdy tým McLaren tvořila jen hrstka motoristických nadšenců.

Témata:
Stalo se
Novinky
Max Verstappen v Kanadě

Max Verstappen přiznává obavy z víkendu v Kanadě: I třetí místo bude úspěch

Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.

Novinky
Isack Hadjar v Kanadě

Isack Hadjar otevřeně o své budoucnosti: „Na Red Bull se ještě necítím“

Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.

Novinky
Fernando Alonso

Fernando Alonso o formě Aston Martinu: Problémy vozu zůstanou až do konce sezóny

Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.

Novinky
George Russell v Kanadě

George Russell: Závodní zákaz pro Verstappena by byl spravedlivý

George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.