HRT - nováček šampionátu Formule 1, včera přejmenovaný ze svého dřívějšího názvu Campos, dnes představil svůj vůz.
Odpolední prezentace se zůčastnila řada novinářů, sportovců i významných politických osobností - například španělskými ministry - Pedrem Albertem Cruzem a José Ballestou, a také prezident Španělské královské automobilové federace - Carlos Garcia.
Majitel týmů Jose Ramon Carabante na úvod všem poděkoval za podporu a potvrdil druhého závodního pilota, jenž bude nastupovat po boku Bruna Senny - Karuna Chandhoka. Otevřeně zároveň dodal, že s žádným záložním či testovacím jezcem smlouvu ještě nepodepsali.
Vůz vyrobila italská společnost Dallara, pohánět ho bude motor od Cosworthu s využitím převodovky Xtrac. Vzhledem k tomu, že nejsou již povoleny žádné testy před startem prvního závodu, se první jízda uskuteční až příští pátek během volných tréninků před Velkou cenou Bahrajnu.
Prezentovaný vůz na fotkách je již třetí šasi pro HRT - první dvě jsou na cestě do Bahrajnu. Kvůli možným právním problémům (zkratka nápadně připomíná australský Holden Racing Team) ještě přemýšlejí o dodatečné změně názvu. Za cíl si kladou porazit Virgin a Lotus.
Mezi sponzory patří Murcia (hlavní město stejnojmenného autonomního společenství v jihovýchodním Španělsku), jedna z brazilských bank a také mexický milionáře Carlos Slima (prostřednictvím jedné ze svch společností). Ještě ale zřejmě neměli čas nalepit na vůz všechny sponzory, objevuje se tam jen Murcia (slogan jejich turistické marketingové kampaně: Región de Murcia; no-typical).
Vůz tvarem nosu ve tvaru V opravdu připomíná monopost Virginu VR-01, podobné jsou také vysoká vertikální křídla na kraji před bočnicemi a podseknutí bočnic.
Tvar nosu, s nímž přišel jako první Red Bull, je v horních okrajích typicky vydutý. Ve spodní části se tak setkávají obě strany spodního závěsu. U předních kol jsou rovněž patrné obrovské brzdové kanálky, které musí přivádět dostatek vzduchu pro chlazení brzd, jež budou letos s těžkými monoposty obzvlášť namáhány.
Deflektory klesající ve tvaru schodů jsou poměrně velké. Zrcátka jsou umístěná na vysokých vertikálních křídlech upevněných na přední straně bočnic. Ty jsou kvůli objemné palivové nádrži široké, nabobtnalé, v přední části hodně vykrojené. Směrem k zádi neklesají tak radikálně jako u Virginu či McLarenu; připomínají spíše zakulacené hrdlo láhve. Vyústění výukového potrubí je posunuto hodně dozadu, hned před zadní zavěšení.
Otvor pro přívod vzduchu má kulatý tvar a má ukrojenou spodní část a je podpírán dvěma sloupky, jak je to letos běžné u konkurence. Vstup je kulatý a vzduch jím proudí v první části zcela vodorovně přes palivovou nádrž a klesá k motoru. Jeho kryt nemá tvar rozšířené žraločí ploutve.
Za převodovkou je spodní část zadního křídla přerušená uprostřed nárazovou strukturou. Při prezentaci španělský tým difuzor pečlivě skrýval, jak se stalo letos zvykem. Určitě bude dvojitý, podle obrysů se nicméně jeví poměrně jednoduchý.
Jsem zvědav, jak si bude stát ve srovnání s ostatními nováčky. Deficit v testování se zpočátku zřejmě projeví, na druhou stranu mi přijde monopost více aerodynamicky rozvinutý než Lotus, takže by s ním a s Virginem mohl hrát stejnou (žel onu druhou) ligu.
První dojmy Craiga Scarborougha si můžete přečíst zde.
Technické informace
Šasi: vyrobené Dallarou z uhlíkových kompozitů
Rozměry- délka: 4800 mm- výška: 950 mm- rozvor kol: 3200 mm- rozchod vpředu: 1800 mm- rozchod vzadu: 1800 mm
Motor- čtyřdobý Cosworth CA2010- 8 válců do V, úhel sevření: 90 °- konstrukce: blok válců z odlité hliníhové slitiny, kované hliníkové písty, ocelová kliková hřídel- objem: 2400 cm3- maximální otáčky: 18000- hmotnost: přes 95 kg- vrtání válců: do 98 mm- plnění palivem: 8 trysek Magneti Marelli, plnící tlak 100 barů- zapalování: 8 svíček Champion, zapalovací cívky Magneti Marelli
Převodovka: Xtrac
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.