Šance McLarenu v letošní sezóně mohou být ohroženy otazníky, jež vyvolává jejich zadní křídlo - dle některých zasvěcených osob nemusí být v souladu s pravidly.
O vyjasnění výkladu ohledně mezery, která snižuje odpor a pomáhá zvýšit maximální rychlost na rovinkách přibližně o 10 km/hod, již dle britských médií požádaly týmy Ferrari a Red Bull. V posledních testech v Barceloně v tomto McLaren dominoval, když na cílové rovince dosahoval 313 km/hod, zatímco druhé Ferrari s Williamsem 308 km/hod a Red Bull dokonce jen 301 km/hod.
Pokud křídlo neprojde technickou kontrolou před Velkou cenou Bahrajnu příští víkend, bude muset McLaren, který dokázal zajet nejrychlejší kolo v Barceloně, narychlo nasadit jiné - což by nebylo nejlepší zprávou pro oba mistry světa v jeho službách, Lewise Hamiltona a Jensona Buttona.
"Zadního křídlo McLarenu vyvolává jisté obavy," potvrzuje šéf Red Bullu Christian Horner. V čem je problém? "Mají v něm otvor, který ovlivňuje tok vzduchu a na rovinkách by tak mohli získat mnohem vyšší rychlost. Myslím, že to bude před prvním závodem vyřešeno. Požádali jsme FIA o vysvětlení. Upřímně si myslím, že ve Ferrari jsou z toho ještě více rozrušeni."
Sporná škvíra v zadním křídle (slabě viditelná)
Situace trochu připomíná loňskou kontroverzi ohledně dvojitých difuzorů. Tři týmy - Brawn GP, Williams a Toyota - díky nim získaly nad ostatními velkou převahu v oblasti aerodynamiky. I přes protesty Ferrari, Red Bullu však tyto difuzory byly schváleny a Button s vozem BGP001 poté vyhrál šest z prvních sedmi závodů a získal rozhodující náskok v šampionátu.
Dle Hornera to může mít i letos vážné následky, a proto rakouská stáj již zahájila vývoj stejné části pro případ, že to McLarenu projde.
McLaren ji zřejmě krmí žraločí ploutví, proto si je jistý, že není v rozporu s pravidly
"Obecně: pokud oddělíte horní a spodní tok vzduchu, křídlo neklade žádný aerodynamický odpor a dosahujete vyšší maximální rychlosti," vysvětluje Horner. "Používá se to již léta, ale pro oddělení částí zadního křídla byste neměli. Naše otázka tedy zní: Přišli s chytrým návrhem nebo porušují pravidla? Musí si hodně věřit, že jejich řešení je legální. Já myslím, že legální bude."
K oddělení vzdušných proudů (viz zjednodušený obrázek níže) dochází při větším sklonu křídla, které kvůli toho ztrácí svou efektivitu. Přítlak vzniká rozdílem tlaku - spodní tok vzduchu jej má nižší, proto ho křídlo generuje. Stoupá se sklonem jen do určitého míry, poté opět klesá, s čímž klesá i kladený odpor.
Dle spekulací by tok vzduchu mohl proudit dokonce již z otvoru v horní části nosu a pilot McLarenu by nad ním měl mít v kokpitu kontrolu. McLarenu se totiž podařilo docílit snížení odporu vzduchu díky škvíře v zadním křídle pouze u vyšších rychlostí. Pokud však otvor není zepředu viditelný, nevidím důvod, proč by toto řešení mělo být zakázáno.
Aktualizace: Ferrari popírá zprávy z médií, že by proti křídlu McLarenu něco namítalo.
Helmut Marko razantně popřel spekulace o tom, že by Max Verstappen byl blízko podpisu s Mercedesem. Podle něj smlouvu nepodepsal a ani nemůže.
George Russell zatím nemá smlouvu pro sezonu 2026, což otevírá prostor spekulacím o jeho budoucnosti. Mercedes i sám jezdec možná vyčkávají na vývoj situace na přestupovém trhu.
Lewis Hamilton rozbouřil domácí tribuny už během prvního pátečního tréninku, když zajel nejrychlejší čas a jasně naznačil, že na Silverstonu hodlá hrát hlavní roli. V britském souboji s Landem Norrisem měl zatím navrch a fanoušci na okruhu tak dostali první důvod k naději na silný víkend domácích jezdců.
Carlos Sainz varoval Mercedes i George Russella v souvislosti s možným příchodem Maxe Verstappena. Naznačil, že taková změna by mohla zásadně narušit týmovou rovnováhu.
McLaren dorazil na britskou Grand Prix s novou podlahou a přepracovanými zadními brzdovými kanálky. Tato technická vylepšení mají týmu pomoci udržet si náskok v šampionátu jezdců i konstruktérů.
Lewis Hamilton přiznal, že si s Ferrari promluvil o strategii v Rakousku, kde dostal stejnou jako Charles Leclerc. Nechce, aby situace dospěla do bodu, kdy by musel ignorovat týmové pokyny.
McLaren si vybudoval výrazný náskok před konkurencí, ale na dalším vývoji monopostu MCL39 nehodlá polevit. Tým dál usiluje o zlepšení výkonu i v probíhající sezóně.
Lewis Hamilton uvedl, že by ho zajímalo, co se stane, pokud Max Verstappen opustí Red Bull. Reagoval tak na rostoucí spekulace o nejisté budoucnosti nizozemského šampiona v týmu.
Fernando Alonso se s nadsázkou vyhnul poskytování rad Maxu Verstappenovi ohledně jeho možného přestupu k Mercedesu. Španělský veterán žertoval, že své názory by sdílel pouze „za obrovskou sumu peněz,“ čímž odlehčil spekulace a ukázal svůj typický smysl pro humor.
Isack Hadjar zůstává plně soustředěný na svůj cíl získat sedačku v Red Bullu, i když Yuki Tsunoda čelí problémům s aktuálním vozem RB21.
Lando Norris reagoval na spekulace o možném přestupu Maxe Verstappena k Mercedesu. Zdůraznil však, že zatím není nic potvrzeno a je třeba se soustředit na současnou sezónu.
Obavy jezdců o ovladatelnost monopostů pro sezonu 2026 vyvolávají otázky, zda jsou oprávněné, nebo předčasné. Vývoj nových vozů je stále v rané fázi, a tak konečné hodnocení přijde až s prvními testy.