Indická stáj Formule 1 dnes představuje své nové auto - Mercedesem poháněné VJM03. Jedná se již o třetí vlastní vůz v historii týmu Force India, který vlastní miliardář Vijay Mallya.
Jezdecké duo budou opět tvořit Němec Adrian Sutil a Ital Vitantonio Liuzzi. Na pozici záložního a testovacího pilota byl Mercedesem protlačen Paul di Resta, jenž by se tak mohl objevit v některých pátečních trénincích během sezóny.
Nový vůz je evolucí loňského VJM02, který získal své první body v belgickém Spa, kde také málem vyhrál - Fisichella až do samotného konce visel těsně za Räikkönenovým Ferrari.
"VMJ03 je určitě evolucí VJM02 z pohledu filozofie jeho návrhu, který jsme loni ve Force India vyvinuli. Jsme velmi spokojení s tímto směrem, proto jsme se rozhodli jej rozvinou, spíše než významněji přepracovat," popisuje nový vůz jeho návrhář Mark Smith.
"Jednou z hlavních věcí, se kterými jsme museli bojovat, byly změny v pravidlech. Zákaz tankování v závodech zvýšil množství paliva, jež musíme uložit ve vozech téměř dvojnásobně proti roku 2009. Nyní čelíme kompromisu: buď auto prodloužit, nebo rozšířit - a nebo využít kombinací obojího, jak jsme to udělali my. To má samozřejmě vliv na návrh mechanických řešení a také na aerodynamiku, obzvlášť na difuzor a karoserii," pokračuje designér indické stáje.
"I přes zákaz dvojitých difuzorů pro rok 2011 si uvědomujeme, že na této oblasti musíme letos maximálně zapracovat, abychom splnili své cíle, protože dvojitý difuzor je klíčovým vývojovým prvkem vozu."
"VMJ02 byl vůz s relativně nízkým odporem, který dobře fungoval na tratích vyžadujících nízký přítlak. Jak jsme loni ukázali, byl to užitečný prvek. Se vstupem do roku 2010 jsme zkusili zachovat vysokou úroveň aerodynamické efektivity, ale uvědomujeme si, že naše pozice v šampionátu bude lepší díky celkové úrovni výkonnosti, jež by vyhovovala všem typům okruhů. Máme, jak věříme, celkově docela efektivní auto," dodává Smith.
Obecné technické informace- šasi z kompozitů z uhlíkových vláken s předepsanými bezpečnostními pláty (Zylon)- hliníkové vzpěry, závěsy typu trackrod a pushrod z kompozitů z uhlíkových vláken, v šasi umístěné torzní pružiny, tlumiče a anti-roll systém- rozvor: 3 500 mm- rozchod předních kol: 1 480 mm- rozchod zadních kol: 1420 mm- celková výška: 950 mm- celková délka: 4900 mm- celková hmotnost: 620 kg (včetně pilota, dle regulí)
- kola: BBS litá dle specifikací Force India- dodavatel motorů: Mercedes Benz High Performance (V8 2,4 l)- převodovka: závodní 7rychlostní poloautomatická převodovka McLaren, e-shift- maziva: Mobil 1- svíčky: NGK- spojka: uhlíková, AP Racing- pneumatiky: Bridgestone Potenza- brzdový systém: AP Racing- brzdový materiál: Carbone Industrie- tlumiče: Penske
Srovnání s loňským VMJ02
Force India je zatím jediným týmem, který nezvedl nos u svého nového monopostu. Plochý nos je nyní trochu baculatější. Vůz má čistý nulový kýl, kyvná ramena zavěšení zasahují do šasi. Řídící tyč je umístěna napříč mezi horním a dolním závěsem. Uchycení předního křídla je stejná. Tento díl jsme viděli již na loňském voze, do prvního závodu se ještě změní.
Na snímcích nový difuzor ještě nejde vidět. Zdá se, že indická stáj zde volí odlišnou cestu - týmy se snaží, aby zadní nárazová struktura (na spodním nákresu C. Scarborougha č. 1 - zeleně) a spodní plát zadního křídla (tzv. beam wing, na obr. č. 2 - modře) nebránil proudění vzduchu z difuzoru - zde to je naopak. Zadní struktura je nízko a zasahuje do horní části difuzoru, který tak může být vyšší a přesahovat místo, které obvykle zabírá nárazová struktura.
To umožnilo vytvořit velmi dlouhý a strmě stoupající difuzor, což je alternativní, ale stále legální způsob, jak dosáhnout větší expanze vzduchu. Jeho výstupní otvor je obrovský, podobně jako u McLarenu. Force India však chytře nepoužila spojitý spodní plát (beam wing) zadního křídla jako McLaren - kousek od krajů je říznuté. Vzniklou mezerou tak bez zábran může proudt vzduch z difuzoru.
Otvory pro chlazení má řešeny podobně jako Williams - za hlavním vstupem vzduchu nad hlavou jezdce jsou umístěny další otvory, zřejmě pro chlazení převodovky a dalších komponent.
Vůz obsahuje žraločí ploutev propojenou se zadním křídle, unikátní jsou výfuky. Podobně jako u McLarenu ústí více vzadu a blíže ke středu monopostu (což zas není tak velkým překvapení, protože používají stejný motor, převodovku a další technologie). Bočnice jsou více zkosené - nejen z pohledu zepředu, ale i z pohledu z boku jsou zvláštně zakončené. Umístění otvorů pro chlazení motoru je však odlišné, u VMJ03 je posunuto více dopředu.
Monopost je celkem krátký (4 900 mm), podobně jako MGP W01 (4 800 mm) od Mercedesu. Jen pro zajímavost - to je o 70 cm méně než některé konkurenční monoposty (např. Virgin VR-01), což v říši F1 představuje velký rozdíl.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.