Ferrari dnes slavnostně odhalil svou zbraň pro letošní sezónu - Ferrari F10. Učinil tak jako první z týmů Formule 1, jelikož Mercedes v pondělí představil pouze nové barvy na starém voze BGP001.
Prezentace byla zahájena v 10:30 v Maranellu, program včetně tiskové konference a testovacích jízd ve Fioranu bude probíhat po celý den. Vše mělo být vysíláno živě i přes Internetu, žel jejich web dle očekávání nápor 3 miliónů fanoušků nevydržel a během chvilky zkolaboval.
Stefano Domenicali na úvod při snímání pokrývky vozu prohlásil: "Chceme být opět plně soustředěni a znovu vyhrávat." Z pilotů jako první promluvil Felipe Massa: "Cítím to více než kdy jindy. Chci pracovat, náš vůz bude konkurenceschopný." Fernando Alonso dodal: Pro mě to je velmi emocionální. Jsem tady poprvé. Doufám, že ti, co podporují Ferrari, budou moci být díky vítězství v šampionátu na nás opět hrdí."
Vůz, o němž všichni v Maranellu doufají, že se vrátí letos opět na špici po obtížné sezóně 2009, je výsledkem několikaměsíčních vývojových prací, protože Ferrari se loni brzy rozhodlo zaměřit svou pozornost na nový vůz - do loňského F60 nešel tak efektivně zakomponovat dvojitý difuzor jako u většiny konkurence (zejména kvůli příliš široké převodovce)."Letošní šampionát pro nás bude velmi důležitý," prohlásil dnes šéf stáje Stefano Domenicali. "Ten minulý nebyl z různých důvodů moc pozitivní, proto od toho letošního čekáme, že budeme konkurenceschopní - a Ferrari si to zaslouží."Dále dodal: "Máme dva nové piloty - proč dva nové? Fernando Alonso je dvojnásobný mistr světa a po tom druhém titulu si říkáme, že budeme mít i třetí. Již prokázal, že patří mezi velké šampióny F1, a nyní je ten správný moment pro něj i pro nás, kdy chce být úspěšný a my chceme zopakovat to, co je představou naší skupiny."Felipe, hovoříme o novém Felipem, po tak dramatickém šampionátu jako byl ten loňský s nehodou v Maďarsku - Felipe má všechny předpoklady, aby prokázal, že velmi úspěšný, může ukázat, že chce znovu nastartovat svou cestu, jež byla přerušena osudem v Maďarsku. Mnoho štěstí oběma," dodává poněkud chaoticky v rychlém sledu myšlenek citově rozechvělý Domenicali.
Ferrari také zveřejnilo pár obecných technických informací ohledně monopostu F10:
- šasi vyrobeno z uhlíkových vláken vícevrstvé kompozitní struktury- podélná převodovka Ferrari- diferenciál s omezenou svorností- elektronicky řízená rychle řadící poloautomatická sekvenční převodovka- počet rychlostních stupňů: sedm + zpátečka- chlazené kotoučové brzdy z uhlíkových vláken Brembo- nezávislé zavěšení, push-rod torzní pružiny vpředu i vzadu- hmotnost včetně vody, olejů a pilota: 620 kg- kola: 13" BBS vpředu i vzadu
motor:- typ: 056- počet válců: osm- blok válců z hliníkové slitin, úhel sevření válců 90°- počet ventilů: 32, pneumaticky ovládané- objem motoru: 2398 cm3- vrtání pístů: 98 mm- váha: do 95 kg- elektronické vstřikování a zapalování- palivo: Shell V-Power- mazivo: Shell Helix UltraSrovnání se předchozím monopostem F60:
Nový monopost má větší rozvor, protože obsahuje větší nádrž kvůli zákazu dotankování paliva, jenž vstoupí letos po dlouhých letech opět v platnost. Dominuje mu vykrojený nos ve stylu loňského Red Bullu RB5 a kulatější a na okrajích vzhůru prohnuté bočnice - tedy úpravy, které by měly lépe řídit tok vzduchu kolem monopostu a snížit nežádoucí turbulence.Při pohledu ze předu si lze rovněž všimnout menších otvorů pro vstup vzduchu v bočnicích. Jedná se zřejmě o následek odstranění KERSu, proto již není třeba tak velké chladící kapacity, což se blahodárně podepíše na aerodynamice vozu. Žebrování nahoře bude kvůli větší nádrží sice užší na šířku, ale delší.Zrcátka jsou opět vertikálním aerodynamickým prvkem usměrňující proudění vzduchu spojena s podlahou, nikoliv s kokpitem.
Ferrari se dnes snažilo skrývat řešení svého difuzoru, jež považuje za klíčový prvek, před konkurencí, která bude jistě pečlivě studovat fotografie. Vůz se ale do prvního závodu podstatně změní. Ne fundamentálně, přesto očekávám, že v Bahrajnu bude zcela odlišný minimálně přední a zadní spoiler - s takto vypadajícím vozem k prvnímu závodu Ferrari nenastoupí.(Dnešní plánované testovací jízdy, jež měly být živě vysílány, s novým vozem ve Fioranu byly kvůli nepřízni počasí zrušeny).
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.