VALENCIE - ZASTÁVKY V BOXECH; Nejrychleji během nedělní Velké ceny Evropy v boxech pracovali mechanici Ferrari - jako jediní odbavili svého pilota do čtyř vteřin.
Scuderii, které načasováním výjezdu safety-caru zhatilo šance bojovat na špici, se podařily u obou pilotů krátce po sobě bleskurychlé zastávky - Fernanda Alonsa odbavili za 3,9 vteřiny, Felipeho Massu hned po něm za 4,8.
Mnohem větší prostoje zde měl Renault. Byli pod velkým časovým tlakem, protože Kubicu proti původnímu plánu stáhli hned po vyjetí safety-caru, zatímco mechanici byli s pneumatikami nachystáni na Petrova, který se přihnal hned po Polákovi. Čas jeho zastávky proto neuvádím - stejně jako v případě Force Indie, kdy Liuzzi musel čekat na odbavení Sutila.
Tradičně výborně pracovali v boxech také mechanici Mercedesu - všechny Schumacherovy zastávky těsně přesáhly 4 sekundy. V prvním případě musel žel čekat na červené při výjezdu z boxů když jej míjel vláček vozů seřazený za safety-carem. Dle německého týmu zbytečně, čímž Michael přišel o možnost dojet na bodech.
Z přehledu jsem vypustil neklasifikované jezdce, stejně jako dlouhé zastávky Trulliho (druhá trvala přes tři minuty) a Senny.
Pojďme se dále podívat na délky stintů a pneumatiky, jež jednotliví piloti použili. Prvních deset startovalo na super-měkké, během výjezdu safety-caru nasadili střední směs.
Netradiční taktiku zvolili Kobajaši s Di Grassim, kteří jeli velmi dlouhý první stint na tvrdší směsi. Japonec se na ní obdivuhodně udržel až do 53. kola závodu! Není divu, že poslední čtyři kola na super-měkkých pneumatikách zářil a podal si jak Alonsa, tak i v poslední zatáčce Buemiho. Kamuj se na tento souboj dokonce tak soustředil, že ho překvapilo mávání šachovnicovou vlajkou - dle svých slov si neuvědomoval, že už jede poslední kolo.
Velmi dlouhou jízdu (50 kol) na tvrdší směsi absolvoval rovněž Jarno Trulli, který však díky technickým problémům jeho Lotusu přišel o možnost bojovat s ostatními nováčky hned v úvodu, kdy během prvních tří kol musel dvakrát do garáži a ztratil tam téměř 4 minuty.
Zelené kolečko = superměkká směs; černé = střední (tvrdší, "primary") směs
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.