VALENCIE - ZASTÁVKY V BOXECH; Nejrychleji během nedělní Velké ceny Evropy v boxech pracovali mechanici Ferrari - jako jediní odbavili svého pilota do čtyř vteřin.
Scuderii, které načasováním výjezdu safety-caru zhatilo šance bojovat na špici, se podařily u obou pilotů krátce po sobě bleskurychlé zastávky - Fernanda Alonsa odbavili za 3,9 vteřiny, Felipeho Massu hned po něm za 4,8.
Mnohem větší prostoje zde měl Renault. Byli pod velkým časovým tlakem, protože Kubicu proti původnímu plánu stáhli hned po vyjetí safety-caru, zatímco mechanici byli s pneumatikami nachystáni na Petrova, který se přihnal hned po Polákovi. Čas jeho zastávky proto neuvádím - stejně jako v případě Force Indie, kdy Liuzzi musel čekat na odbavení Sutila.
Tradičně výborně pracovali v boxech také mechanici Mercedesu - všechny Schumacherovy zastávky těsně přesáhly 4 sekundy. V prvním případě musel žel čekat na červené při výjezdu z boxů když jej míjel vláček vozů seřazený za safety-carem. Dle německého týmu zbytečně, čímž Michael přišel o možnost dojet na bodech.
Z přehledu jsem vypustil neklasifikované jezdce, stejně jako dlouhé zastávky Trulliho (druhá trvala přes tři minuty) a Senny.
Pojďme se dále podívat na délky stintů a pneumatiky, jež jednotliví piloti použili. Prvních deset startovalo na super-měkké, během výjezdu safety-caru nasadili střední směs.
Netradiční taktiku zvolili Kobajaši s Di Grassim, kteří jeli velmi dlouhý první stint na tvrdší směsi. Japonec se na ní obdivuhodně udržel až do 53. kola závodu! Není divu, že poslední čtyři kola na super-měkkých pneumatikách zářil a podal si jak Alonsa, tak i v poslední zatáčce Buemiho. Kamuj se na tento souboj dokonce tak soustředil, že ho překvapilo mávání šachovnicovou vlajkou - dle svých slov si neuvědomoval, že už jede poslední kolo.
Velmi dlouhou jízdu (50 kol) na tvrdší směsi absolvoval rovněž Jarno Trulli, který však díky technickým problémům jeho Lotusu přišel o možnost bojovat s ostatními nováčky hned v úvodu, kdy během prvních tří kol musel dvakrát do garáži a ztratil tam téměř 4 minuty.
Zelené kolečko = superměkká směs; černé = střední (tvrdší, "primary") směs
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.