Adrian Newey vyjádřil překvapení nad tím, jak rychle Sauber implementoval systém F-kanálu (F-Duct), aniž by porušil pravidla homologace.
Dva týdny po té, co s ním přišel v Bahrajnu McLaren, se podobná verze objevila v dnešním prvním tréninku v Melbourne (ve druhém použili opět starou ploutev) na voze Sauber C29. Protože se švýcarský tým ale potýkal s různými technickými problémy, použijí tento systém znovu až za týden v Malajsii.
Newey nad jeho rychlou adaptací (viz zde) jen kroutil nechápavě hlavou a poznamenal: "Pravidla homologace neumožňují dělat díry do šasi." Technický ředitel Sauberu Willy Rampf ale kontroval: "Jednoduše jsme využili jeden z otvorů pro kabeláž, který je dostatečně velký na hadici pro vedení vzduchu."
Na rozdíl od McLarenu, jejichž systém prochází monokokem (popisovali jsme jej zde), na němž nejsou povoleny žádné úpravy, se vstup vzduchu do systému nachází nad levou bočnicí, která není součástí šasi.
Dnešní výkon Sauberu v testech sice nebyl příliš přesvědčivý, jeho inženýři byli nicméně s novým řešením spokojeni a podle nich jim umožní dosahovat na rovinkách vyšších rychlostí. Zdá se, že kanál opravdu slouží k oddělování vzdušných proudů, nikoliv k opačnému účelu, aby mohli zvětšit úhel náklonu křídla.
Lidé z týmu prohlašují, že tento systém není žádná novinka okopírovaná od McLarenu. Údajně na něm pracovali již delší dobu, ale nevěřili tomu, že by jej FIA mohla schválit, když bude ovlivňován pilotem z kokpitu. Stalo se tak nicméně v Bahrajnu, kdy vůz McLarenu prošel kontrolou komisařů.
Vstupní otvor F-Duct systému Sauberu (také č. 1 na spodním obrázku)
Je pravda, že systém Sauberu se od systému McLarenu liší. Krom toho, že se vstup vzduchu nachází nad levou bočnicí, ústí nad hlavním (spodním) profilem - nikoliv nad horním - a odděluje nejspodnější vzdušný proud. "Od počátku jsme ho tak vyvíjeli. O řešení McLarenu jsme ani neuvažovali. Chvíli nám to trvalo, než jsme jej vyvinuli tak, abychom dokázali oddělit vzdušné proudy tak, jak je třeba. Jsem si jistý, že na tom teď pracují všechny týmy. Možná jsme s tím začali trochu dříve," říká Rampf.
"Již dlouho jsme zkoumali, jak narušit vzdušné proudy na zadním křídle. Přišli jsme na řešení, které ovlivňuje zpětný tlak tak silně, že se dostaví požadovaný efekt. Bez ventilů, pohyblivých součástí, které jsou zakázány. Vše záleží na tom, jak velký je tlak vzduchu v kanálu, který vede ke křídlu."
"Původně jsme hledali automatické řešení, nevěřili jsme, že by to FIA povolila. Nevýhodou automatického systému ve srovnání s tím od McLarenu je to, že k oddělení vzdušných proudů dochází pozvolna. Pokud to ale může ovlivnit pilot kolenem, funguje jako přepínač. Může oddělit vzdušné proudy hned na začátku rovinky. Automatika to provede až při určité rychlosti," popisuje rozdíly technický ředitel švýcarské stáje.
V prvním závodě jej nenasadili, protože nechtěli příliš riskovat. V tunelu můžete testovat zmenšeniny (1:60) monopostu, přičemž rychlost proudícího vzduchu v něm nesmí dle regulí překročit 180 km/hod (nechcete-li se připravit o testovací dny, kterých je jako šafránu). Ladit automatické oddělování vzdušných proudů při tak nízké rychlosti postrádá valného smyslu. Jenže když jej FIA posvětila řešení McLarenu, ihned s ním skloubili své nápady. U Sauberu mohou funkci zadního křídla nyní ovlivnit piloti také kolenem nebo i rukou.
1 - Vstup vzduchu do systému2 - Vedení vzduchu upraveným krytem motoru
Šéf týmu Peter Sauber to shrnuje: "Neokopírovali jsme to od McLarenu. V tak krátkém čase to ostatně ani není možné. Je to náš vlastní systém, i pokud funguje na podobném principu jako řešení McLarenu, pak je to důkaz toho, že jsme měli ve stejnou dobu stejný nápad."
Petra Saubera považuji za seriózního člověka, jen mi do toho moc nezapadá angažování testovacího pilota McLarenu Pedra de la Rosy na místo závodního pilota během zimy. Španěl totiž o tomto systému již leccos věděl, protože McLaren ho vyvíjí už dva roky!
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.