Máme za sebou třetí ze čtyř předsezónních testů. Tento týden strávily týmy Formule 1 opět v Jerezu, počasí bylo zpočátku opět nepříznivé, nakonec se ale dočkali smysluplného testování a suché trati.
Nejrychlejší čas za celé 4 dny - 1:18,871 min - zajel v sobotu Jenson Button na McLarenu, o dvě desetiny zaostal Robert Kubica na Renaultu, třetí nejrychlejší čas zajel Kamuj Kobajaši s BMW Sauberem C29.
McLaren zajel nejrychlejší kolo během krátké vyjížďky, která čítala pouze 2 měřené okruhy. Druhý z těchto okruhů měl hodnotu 1:19,568 min - byl tedy výrazně (o 0,7 vteřiny) pomalejšií Jenson tu ztrátu nabral v posledním sektoru, kdy již zřejmě měkčí směs odmítala podávat vrcholný výkon.
Fernando Alonso s Ferrari nejezdil tak krátké stinty - svůj rekord v sobotu stanovil ve druhém z 13 okruhů v řadě: 1:20,436 min - o 1,5 vteřiny za McLarenem. O den dříve však dokázal, že umí i rychleji - rovněž ve 2. okruhu 16kolového stintu to zvládl za 1:20,115 min. Pokud bychom to očistili o vliv paliva (cca 80 kg na 35kolový stint, 37 na 16 kolový), dostali bychom se někde na úroveň 1:18,6 min. Pokud jel Button své rekordní kolo s prázdným vozem, má Ferrari o kousek navrch.
Mercedes Rosse Brawna zatím ztrácí více, než bylo v plánu
Ke konci sobotního dne simulovalo Ferrari závod, v němž ujel Alonso 48 kolo se zastávkou po 13. kole. Po ní odkroužil v kuse dalších 35 kol. Přitom jezdil velmi rychlé a konzistentní časy: začínal nad 1:22 min a nakonec s ubývajícím palivem se dostával k hranici 1:21 min (kola jsem rozepsal v živém zpravodajství z osmého dne v Jerezu: zde). Po Valencii a hluchém minulém týdnu opět parádní výkon Ferrari!
Dle inženýrů, kteří mají již dobře zmapovanou výkonnost konkurenci, se tradiční týmy nacházejí v rozmezí 0,7 sekundy. Ferrari s McLarenem jsou na špici s tím, že Scuderia se přeci je jeví o chloupek rychlejší i spolehlivější. Red Bull je těsně za nimi. Je to zvláštní vzhledem k tomu, jak velký náskok měli na konci loňského roku, proto bude zajímavé sledovat, jak bude vypadat v Barceloně (nejen) jejich finální aerodynamický balík. Mercedes s Force Indií jsou v závěsu. Indická stáj je příjemným překvapením, protože na nejlepší ztrácí podstatně méně než loni.
Tabulka č. 1 - Nejlepší časy pilotů ve druhém čtyřdenním testu v Jerezu
Renault se předvedl až v sobotu, kdy Robert Kubica ve svém 24kolovém stintu jezdil velmi slušné časy pod 1:21 min (nejlépe 1:20,868 min). I na kratší vzdálenosti umí, o čemž svědčí druhý nejrychlejší čas uplynulého týdne, který zajel Polák v 7kolovém dopoledním stintu (1:24,235 - 1:19,254 - 1:19,114 - 1:19,198 - 1:19,377 - 1:19,473 - 1:20,005 min).
Williams se soustředil na delší výjezdy s větším množstvím paliva, přičemž se zaměřoval i na ověření spolehlivosti jejich nového motoru, jehož dodavatelem je Cosworth. Jejich nejlepší čas - 1:21,432 min - zajel Hülkenberg v pátek ve 2. okruhu výjezdu, jenž čítal 30 kol. Vypadá to, že na nejrychlejší ztrácejí, ale to nejlepší se nesnažili ukázat a v prvním závodu mohou být v docela slušné formě a klidně i zabodovat.
Tabulka č. 2 - Ujetá vzdálenost ve druhém testu v Jerezu
Poprvé se tento týden proháněl po dráze nový Lotus a najezdil solidní porci kilometrů, vice než Force India, BMW Sauber a samozřejmě Virgin. Virgin má po obou týdnech na kontě kratší vzdálenost než Lotus. V tomto ostře sledovaném souboji nováčku při testech byl sice vůz Mika Gascoyna, který pevně věří v to, že budou nejrychlejší z nováčků, o vteřinu pomalejší (Timo Glock v sobotu 1:22,433 versus Trulli 1:23,470 min), jezdil však stále s plnou nádrží. Oba nováčci se trochu potýkali se spolehlivostí (a nedostatkem náhradních dílů), jinak by toho ujeli více.
Tabulka č. 3 - Ujeté vzdálenosti ve druhém testu v Jerezu
Za tento týden toho najezdila nejvíce stáj Franka Williamse - o 217 km více než Ferrari. Nejslabší byl naopak Virgin, který neujel ani třetinu toho, co Williams.
Z pohledu výrobců motorů nejvíce dat nashromáždilo i tento týden Ferrari. Cosworth však ujel již více kilometrů než Renault díky tomu, že s jeho agregátem nastoupily tři týmy (Williams, Lotus, Virgin. Renault krom vlastního týmu pohání ještě Red Bully.
Celková ujetá vzdálenost ve druhé části testů v Jerezu:
Celkové vzdálenosti ujeté ve všech dosavadních testech
Na závěr se podívejme na součty vzdáleností ze všech dosavadních letošních testů, tj. z Valencie i 8 dnů, jež týmy strávily v Jerezu.
Tabulka č. 4 - Ujetá vzdálenost ve všech letošních testech
Nejpilnějším pilotem je Felipe Massa - ujel již přes 2 662 km. U Ferrari to mají dobře rozdělené, protože Fernando Alonso urazil o necelé 2 km méně.
Tabulka č. 5 - Celková ujetá vzdálenost dle týmů
V úvahu je třeba vzít i to, že ne všechny týmy stihli přijet už do Valencie: Red Bull, Force India a Virgin dorazily až do Jerezu, z toho Lotus až na druhou část.
Za všechny tři týdny jezdily motory Ferrari zastupené v monopostech samotné Scuderie, BMW Sauberu a Toro Rosso už téměř 13 000 km.
Tabulka č. 6 - Celková ujetá vzdálenost dle výrobců motorů
A totéž graficky (celková odjetá vzdálenost v letošních testech):
Testy pokračují dalšími 4 dny od čtvrtku do neděle opět ve Španělsku, tentokrát nedaleko Barcelony na okruhu Circuit de Catalunya.
Shrnutí prvního týdne v Jerezu naleznete: zde.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.