Od pondělí do středy jsme mohli poprvé při skupinovém testu sledovat v akci nové vozy. Pojďme se za nimi krátce ohlédnout.
Počasí týmům ve Španělsku přálo - rána byla sice chladná (kolem 5 °C), ale odpoledne teploty vyšplhaly k 15 °C. Svit slunce ohříval asfalt někdy až k 30 °C.
Vozy prokazovaly na první testy překvapivou spolehlivost. Červené vlajky zavlály každý den pouze jednou (a to ještě v úterý Renault nechal záměrně kroužit Kubicu, dokud mu nedojde palivo, což se za nespolehlivost považovat nedá). Nejvíce se asi zdrželo v pondělí Toro Rosso kvůli potížím s převodovkou, včera Mercedes kvůli problémům s hydraulikou. Vrásky mechanikům přidělali také Hülkenberg s De la Rosou po vzájemné kolizi.
K vidění nebyl žádný kouř z motorů ani jiné vážné technické problémy. S drobnými se týmy však jistě potýkaly, ale to už k ladění nových vozů patří. Většina týmů se potýkala s nedotáčivostí, což je dáno delším rozvorem i užšími předními pneumatikami - s tím si však do prvních závodů poradí (např. změnou rozložení hmotnosti).
Cosworth, jenž se po pár letech vrací do F1, také prokázal solidní spolehlivost. Pouze jednou zůstal stát na trati jím poháněný vůz - to když v pondělí 30 min před koncem zůstal na trati stát Barrichello (údajně kvůli škrticí klapky). Týmy zpočátku ale ještě nevyužívaly maximálních otáček.
Malovat přesné obrázky o výkonnosti jednotlivých vozů z dosažených časů v prvním testu nemá úplně smysl. O nejrychlejším to nic nevypovídá - maximálně se dá začít odhadovat, kdo má problémy. Mnohé týmy navíc jezdí ještě se starými díly (finální budou vozy až na startu v Bahrajnu), neznáme nastavení ani množství paliva, s jakým jednotlivá kola zajížděly. Na pomalém okruhu ve Valencii se ani nemohly projevit silné či slabé stránky aerodynamiky monopostů, spíše jejich mechanické vlastnosti.
Ferrari zdá se vyhrabalo z loňského svrabu, po všechny tři dny zajíždělo nejrychlejší časy. BMW Sauber jim byl v otázce rychlosti těsně v patách, špatně na tom není ani McLaren, který dosahoval nejvyšších maximálních rychlostí. Williams po skončení vehementně zdůrazňoval, že jejich bídné časy jsou dány množstvím paliva, nikoliv výkonností.
Test poutal překvapivou pozornost médií i fanoušků - včera před okruhem stála 4 km fronta aut, navštívilo ho přes 36 tisíc diváků (60 tisíc dohromady za tři dny). Lidé chtěli vidět v akci své tři domácí piloty, obzvlášť Alonsa (krom Alguersuariho a De la Rosy) ve Ferrari a návrat Michaela Schumachera za volant. Ten se postaral v pondělí na chvíli o velké překvapení, když na závěr zajel čas o 4 vteřiny rychlejší než konkurence. Později se ukázalo, že si pouze v praxi otestoval Ecclestonův nápad se zkratkami na trati.
Všechny týmy (krom Toro Rosso) ujely v testech přes tisíc km, nejvíce Ferrari - 1417,8 km. Nasbíraly cenná data pro příští test a také pro své simulátory.
Nejvíce dat pro své motory nasbíralo Ferrari, jehož agregáty využívá krom týmu z Maranella i Toro Rosso a nově také BMW Sauber. S Mercedesem jezdil krom stáje ze Stuttgartu také McLaren.
Pro srovnání uvádím grafické shrnutí odjeté vzdálenosti ve dvou grafech.
Další test se uskuteční příští týden opět ve Španělsku, tentokrát v Jerezu. K výše zmiňovaným sedmi týmům by se měli již přidat také Force India, Virgin Racing a Red Bull. A obzvlášť u posledního týmu jsem zvědavý, co vymyslel Adrian Newey - nejslepší návrhář monopostů F1 v současné době. Myslím, že se máme na co těšit.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.